Mange og nye smaker på Beer 14

Beer Enthusiast gjentok fjorårets suksess og arrangerte Beer 14 på Soria Moria 24 og 25 april.

Messen var i stor grad viet håndtverksøl fra både norske og utenlandske bryggerier. Både godt etablerte og helt unge bryggerier var representert, dermed ble det en veldig stor bredde og mange spennende opplevelser.

De fleste har fått med seg at øl med smak ikke lenger bare interesserer nerdene. Fra industriøl, brygget etter renhetsloven og fokus på profitt, er trenden nå smak, eksperimentering, høy kvalitet og nytelse. Alt er lov for å oppnå dette!

Eksotiske smaker

Kjente og dyktige bryggerier som Birra Baladin, Hornbeer, Nøgne Ø og Kinn måtte vike til siden, da vi lot oss lokke til Garage Project. Et ungt og lekent bryggeri fra Wellington, New Zealand. Bryggeriet holder til i en gammel bensinstasjon hvor gjæringstankene er montert i den gamle verkstedhallen.

Jos Ruffell guidet oss igjennom de tre ølene han hadde tatt med. Alle var et resultat av prosjektet de kalte 24/24, hvor de skulle brygge 24 ulike øl på like mange uker. For dem handler det om å ha det moro med bryggingen, pushe grenser og la oss oppleve nye og spennende smaker.

– Hva skjer hvis man putter mango, chili, mynte og lime i brygget, samt fire ulike humletyper (Chinook, Centennial, Citra og Amarillo)? Resultatet ble Death from above ABV 7,5%, mangoen var tydelig i smaksbildet, kombinert med fruktige humlesmaker. Avslutningsvis kom chilien tydelig fram. Spennende og veldig, veldig godt!

De bruker flere lokale råvarer hos Garage Project og i Venusian Pale Ale ABV 7,3% er det tilsatt lokalt sitrongress, blader fra kaffirlime og grapefruktskall. Denne var ikke undertegnedes favoritt, men definitivt en som bør prøves.

Jakten på spennende smaker og lysten til å skape noe annerledes, er også gjeldene i Sveits.

Vinøse smaker

Sveits, som er kjent for finmekanikk og presisjon, kan nå også legge til ølbrygging på merittlisten. Brasserie des Franches-Montagnes, BFM, ble startet i 1997 av den vinmakerutdannede Jérôme Rebetz. De presenterte flere forskjellige øl, men for vår del var det L’Abbaye de Saint Bon-Chien ABV 11% som fikk all oppmerksomheten. Dette er et unikt og sterkt surøl som er lagret på eikefat i ett år. Før den tappes på fat blir den tilsatt vingjær. Under modningen på fat, som tidligere har inneholdt vin eller sprit, tar brygget til seg fatenes microorganismer. For å ta vare på kompleksiteten og smaken blandes fatene til slutt. Ølet kan nesten minne om en syrlig rødvin i munnen, rett og slett en stor smaksopplevelse! Denne kan fint lagres i flere år, siden ølet vil videreutvikle seg på flaske. Bryggeriet hadde selv prøvd en ni år gammel årgang med stor suksess. Vinentusiaster bør definitivt prøve denne!

Balanserte smaker

Birra Del Borgo ble startet i 2005 av hjemmebrygger og biokjemistudent Leonardo Di Vincenzo (kan du litt italiensk kan du jo se ham i denne filmen). Under reiser i tradisjonelle ølland som Tyskland, Belgia og England lot han seg inspirere av de klassiske ølstilene, mens hjemmebryggeren i ham næret ønske om å skape nye spennende tolkninger. En entusiastisk Paulo Bertani fortalte om de ulike øllene. Portoføljen er delt opp i tre serier: De klassisk, som de brygger året rundt. De sesongbaserte, hvor de benytter seg av årtidens ingredienser og tilslutt de bisarre, som er basert på kreative oppskrifter. Alle de tre bryggene vi smakte på hadde tilsatte ingredienser, men var samtidig veldig balanserte.

Castagn Ale ABV 4,1% har blitt tilsatt 50% røkte kastanjer. I dette lavalkoholølet var det maltet og preget fra de lokale bålristede kastanjene som styrte aroma og smaksbildet. Resultatet var et spennende og interessant nøttepreget øl.

Keto Reporter ABV 5,2% er en veldig mørk porter hvor de har tilsatt tobakk fra Kentucky, dyrket i Toscana. Dette ga rike dufter av tobakk og nøtter. Sammen med det kraftige røstete maltpreget ga det ølet dype smaker av bl.a. pepper og chili.

Birra del Borgo er et av flere italienske bryggerier som bruker lokale råvarer i ølet sitt. I Genziana ABV 6,2% har de tilsatt gentianrøtter de siste 2 minutter av koketiden. Dette ga en god bitterhet og et deilig blomsterpreg som framhevet de mer tradisjonelle aromaer og smaker man kan forvente av en saison.

Flere smaker

Det var som sagt mange spennende aromaer og smaker på Beer 14, og vi håper flere kommer inn på det norske markedet. Oud Berseel hadde med en nydelig Bzart Lambiek ABV 8%, som var sekundærgjæret med champagnegjær på flaske. Nyetablerte Lindheim Ølkompani hadde like godt brukt 10kg kaffe i en batch på 900 liter til Afraid of the Dark? ABV 6,9%. Men det var en kraftig god kaffestout! Basert på det vi smakte og samtaler med flere av bryggerne vil vi gå spennende tider i møte fram til Beer 15.

BEER 14 faktaboks: Beer 14 arrangeres av ølimportøren Beer Enthusiast Norge AS. Eventet er bare gjennomført en gang tidligere, men omtales allerede av mange som årets mest profesjonelle ølfestival. Nytt i år var at Beer Enthusiast også hadde invitert Cask Norway og andre ølvenner. Det resulterte i større bredde enn sist. Som tidligere var også festivalen åpen for publikum den andre dagen. Beer Entusiast har spesialisert seg på private håndverksbryggerier fra hele verden og har mange spennende produkter i sin portefølje.