Korte eller lange trender? Pakninger 2014

I artikkelen 10 Pieces of Advice about Trendspotting deler Instituttet for Fremtidsforskning trendene inn i fire typer

1. Spørsmålet er ikke om megatrenden vil forandre verden, men hvor mye: Megatrender er de generelle utviklingstrekkene som preger verden. Eksempler er globalisering og individualisering. De er langsiktige og ubestridte trender; spørsmålet er ikke om de vil forandre verden, men hvor mye. Mange kortsiktige trender kan forklares i form av ett eller flere av disse megatrendene. Når det gjelder varighet strekker megatrender seg over flere tiår. Individualisering, for eksempel, har vart i mer enn et århundre, selv om den har vokst seg sterkere i nyere tid. Mye tyder på at sunn og bærekraftig mat er en megatrend som vil endre mye og ha avgjørende betydning for samfunnsutviklingen – i stadig økende grad. Se video hvor blant andre Jonas Gahr Støre forklarer hvorfor. Stocholm Food Forum 26. og 27. mai handler om mat og bærekraft.

2. De lange trendene blir kortere: De lange trendene kalles vanligvis ‘tendenser’ ved København Institutt for Fremtidsforskning. En lang trend strekker seg vanligvis over mer enn fem år, men helst ikke mer enn 25. Den øvre grensen er flytende, men de lange trendene blir kortere og kortere på grunn av den generelle økningen i endringstakten (innovasjoner per tidsenhet) i samfunnet. Hipster, betegnelse fra 1950-årenes amerikanske skjønnlitteratur (bl.a. av romanforfatteren Jack Kerouac) for person som er hip eller hep, dvs. «in», «kul», «med» (i motsetning til square, spissborgerlig, konformistisk, «ute»). Man kan spørre seg om hipsterisme egentlig er en trend eller en kategori livsstil og formspråk – ?

4. Mote er samfunnets parentes: Moteluner er parenteser i den bredere utviklingen. Som for eksempel når folk går rundt å sier «Que?» hver gang det har vært en reprise av Fawlty Towers. Og mange kommer tilbake med jevne, jevne mellomrom. Slengbukser. I motsetning til andre typer av trender, er mote nesten alltid forbundet med et kommersielt produkt. De varer sjelden lenger enn et år .

Sett på som helhet, går de ulike typer utvikling fra store til små, ​​ikke bare når det gjelder varighet, men ofte også når det gjelder rekkevidde og gjennomslagskraft .