Det perfekte interiør – Big Business

Interiør er sansbare signaler som forsterker ide, produktfordeler og verdiforslag. Interiør bygger merkevarer.

Har du noen gang besøkt en restaurant hvor det meste er tilsynelatende bra? Hyggelig og rask betjening. Fantastisk mat, bra vinkart og ok priser. Men likevel er det noe som ikke stemmer? Du klarer ikke helt å hygge deg, du er ivrig etter å gå. Og ikke ønsker du deg tilbake. Ei heller anbefale stedet videre.

Hva er det som gjør at du sitter igjen med denne følelsen? For en restaurant er, naturlig nok, maten det aller viktigste. Men hvis elementer rundt som for eksempel treg betjening, overdrevne priser og støy kommer i veien, så svekkes opplevelsen av besøket. Atmosfæren er borte.

Dette gjelder i aller høyeste grad interiøret også! Er stolen vond å sitte på, bordet for høyt for sofaen eller belysningen dårlig, kan dette være med på å ødelegge kvelden din. Du kommer ikke tilbake, uansett hvor god sausen måtte være! Så hva er egentlig et godt interiør og hva er effekten av det?

Et vellykket interiør skaper – og kaprer verdier:

1. underbygger og forsterker verdien av produkter og tjenester
2. har målbevisst bruk av farger, materialer, former og lys
3. stimulerer sansene
4. skaper stemning og opplevelser
5. gir troverdighet
6. – og business

 

Sansene våre spiller en sentral og viktig rolle i hva og hvordan vi mennesker opplever ting.

Synsinntrykk, lyd, lukt, berøring og smak. Et vellykket interiør klarer å spille på og stimulere alle disse. Det skal være en opplevelse fra du kommer inn døren til du går ut igjen. Hvordan er lyset? Er det interessante ting å se på? Hva lukter det? Hvordan er ting å ta på? Hvilke lyder er det? Alt dette spiller inn. Så et bevisst forhold til dette hever helheten enormt.

La oss se på to konkrete eksempler der sansene virkelig er tatt i betraktning. Hvor interiøret virkelig fungerer og hvorfor det gjør det.

Den prisbelønte restauranten Höst i København, som er en del av Cofoco, ble kåret til ”The Worlds best design restaurant 2013!” av Restaurant & Bar Design Awards  i London. Det hele startet med The New Norm dinnerware collection , designet av Norm Arkitekter  for det danske firmaet Menu. Serien hadde et så sterkt skandinavisk uttrykk at de tidlig kom frem til at produktene fortjente en unik salgsarena. Og med det ble restauranten Höst skapt.

Hva er det som gjør Höst så unik? Og hva er det som gjør at de gjentagende tiltrekker seg gjester fra hele verden (40% tilreisende)? Hos Höst tørr jeg påstå at mye ligger i de små detaljene. Her er det ikke inngått kompromisser. Alt som bør være med har fått sin naturlig plass. Men det er ikke for mye og ikke for lite – det er balansert.

Alt er nøye avstemt – fra hva maten serveres på, hvordan maten er lagt opp, til hvilke omgivelser maten spises i. De spiller bevisst på sansene. Og vi kjøper det, fordi det ene bygger opp det andre. Du kan føle, smake, lukte, lytte og beundre. Matens filosofi reflekteres perfekt i interiøret. Det skapes en helhetlig opplevelse, og vi sitter igjen med et ønske om å returnere og å anbefale stedet videre.

Les om København-restaurantenes nye forretningsmodellerog gourmetkonsepter i Dabladets artikkel Her er gourmetmaten så billig at mange lurer på hvordan det lar seg gjøre.

 

Aesop ble etablert i Melbourne i 1987. De produserer skjønnhetsprodukter for hud, hår og kropp. Produktene selges i egne konseptbutikker. I dag har de ca 70 butikker spredd rundt i verden.

Aesop har stort fokus på innpakning og presentasjon av selve produktene. Utover dette har de lagt enorm vekt på utsalgsstedene sine. De spiller bevisst på sansene. Det ser vakkert ut, de benytter taktile materialer, det dufter godt og det oppleves rolig og behagelig. Dette skaper en ektefølt og genuin stemning som gjenspeiler produktene de selger.

– You control the smallest, most innocuous details such as temperature, lighting, music, smells, tactility, and the materiality of a space this has a very profound impact. Of course there must be a solid and serious product offer to have legitimacy, but these peripheral factors actually compliment the product line up. Dennis Paphitis, grunderen av Aesop.

Ville Aesop oppnådd samme kjennskap uten interiørprofilen? Neppe! Aesop er like kjent for utsalgsstedene sine som for produktene. Det er en opplevelse i seg selv å besøke en Aesop butikk. Nettopp fordi de er bevisste sanseapparatet og hvordan sansbare signaler forsterker ide, produktfordeler og verdiforslag. Og det trekker publikum! Det bygger merkevarer.

Interiør er omgivelser. Omgivelser stimulerer sanser. Omgivelser vekker følelser, skaper minner og verdi. Omgivelser styrker troverdighet og tillitt. Omgivelser bygger gjenkjennelsesfaktorer og identitet. Omgivelsene er opplevelsen.

Les gjerne Ann Jorid Pedersen sin bok om (fremtidens) opplevelsesøkonomi: Er det mulig å lære å lage så positive, sterke opplevelser at de som deltar får ståpels og gåsehud og gladelig åpner lommeboka for å få mer?

Vil du lese mer om filosofien, tanken og suksessen bak Aesop anbefales Dezeen sitt intervju med Dennis Paphitis: I was horrified at the thought of a souless chain. In the interview, conducted by editor-in-chief Marcus Fairs, Paphitis explains how the brand has worked with different design teams to avoid the kind of assault on the streetscape that retailers inflict through the ordinary course of mindless business.