Vi stoler ikke på intelligensen

Vi stoler mye mer på sanseinntrykk og sinnsstemninger enn det skrevne ord. Det vil si underbevisstheten og lillehjernen er også en form for intelligens, men ikke bevisst, resonnerende intelligens. 

Du må ikke kunne lese for å overleve

Bevissthetstilstanden – arbeidshukommelsen, kunnskap og resonnement, bruker vi når vi skal opp til eksamen og når vi  løser oppgaver. Den klarer vi oss uten i det daglige da alt går på skinner. På autopilot. Helt av seg selv. Da er den ikke noe verd den intelligensen vi nesten ikke bruker, men som er mest interessant. Men altså minst viktig.

Det er den ubevisste og følelsesladede vanehukommelsen, den som ligger godt lagret i underbevisstheten, vi forholder oss til og stoler på. 100 %.

Det har vært mennesker på jorda i syv millioner år, men vi har bare nettopp lært å lese

Avansert bruk av sanseapparatet som informasjonskanal er innlært gjennom mange millioner år. Lese har vi kunnet i drøye 150. Norden er regnet som et lesende folk fra midt på 1800-tallet.

Ser, hører, lukter, smaker eller kjennes ikke maten ut som forventet tror vi ikke noe på det. Vi vil ikke ha det. Det kan være livsfarlig. I  millioner av år har vi vært analfabete jegere og sankere. Det er klart det sitter i.

Vellykket pakningsdesign

Alt snakker. Og vi forstår ting ut i fra en sammenheng. Når du er i butikken vet du til en hver tid hvor du befinner deg uten å tenke over det. Og når produktet du leter etter ligger sammen med konkurrentene i samme kategori leser du ikke hva som står på pakningen. Det ser du.

De fleste ville mene at denne er til rekesmørbrød og ikke til reparasjon av vasen etter mormor

Og selv i situasjoner hvor du blir bevisst og reflekterer over hva som faktisk står skrevet vil du stole mer på det du ser enn det som står.

I utvikling av produktidentitet og pakningsdesign, særlig til dagligvaren, er innsikt i  hvordan vi mennesker styres av sanseinntrykk avgjørende for en vellykket løsning.

Design begynner med mennesker.

 

Vis Sidsel Lie sin LinkedIn-profilVis profilen til Sidsel Lie

8-trinns oppskrift på vellykket merkeidentitet kan du lese om identitetsanalyse og designstrategi som nyttige verktøy for å avdekke på hvilken måte vi mottar sansbare signaler, og hvordan sanseopplevelser trigger underbevisste følelser som styrer handlinger og valg.