Vin, design og trender

I en undersøkelse fra 2005, svarte 36% av amerikanske vindrikkere at de blir forvirret av vinetiketter. Mer enn halvparten, 51%, sa at etikettene på importerte viner er spesielt vanskelig å lese/forstå.

– Og 75% av de spurte svarte at selv når de virkelig liker en vin husker de allikevel ofte ikke navnet – et svar som lett slår en merkevare ut av konkurransen (les gjerne vår bloggpost 5-trinns oppskrift på et godt merkenavn).

Litt mer enn halvparten av de spurte, 51%, mente viner med humoristiske etiketter er tiltalende, og 81% sa at de vil ha etiketter som er tydelig og lett å forstå.

Mer fra undersøkelsen i Designers Take On Label Trends i nettmagasinet Wine & Vines.

Nettstedet Foodbeast skriver at de i det siste har sett mye innovativ markedsføring når det gjelder vin.

 

Nye og anderledes løsninger og virkemidler som infografikk som viser smakens sammensetning med fargekoding, guider som hjelper deg med å tyde vinens kulturelle særspråk, og uventet identitetsdesign, emballasje og etiketter, har gjort vinmarkedsføring til en hub for kreativitet og nytenkning.

Det siste kommer fra Realist Branding, som på sympatisk vis har skjenket oss vinelskende amatører, en løsning som muliggjør valg av den perfekte vin for enhver anledning.

Designbyrået CF Napa Brand Design ved David Schuemann jobber kun med vin, sprit og øl. Ta en titt.

Beginners Guide kan du studere og dele fra visual.ly. Guiden er utviklet for CULT WINES UK.

Les også om om pakningstrender 2014.