Den gode idéen – hvor kommer den fra?

En ide kommer aldri fra ingenting. Den kommer fra en annen ide, god eller dårlig.

Fine tirsdager

En tirsdagskveld i måneden samles byrået til deling av kunnskap og ideer i tre, fire timer. En vakker vinterkveld var kollega og grafisk designer (kommunikasjonsdesigner) Kjetil Evensen frempå med sine gode idéer om idéer. Fin presentasjon finner du nederst i innlegget. Men først noen fakta rundt begrepet.

Hva er en ide?

Begrepet ide er enormt og omfattende så det er på sin plass å plassere det. Idé, eller ide, betyr vanligvis en tanke, forestilling eller oppfatning, men brukes forskjellig i ulike sammenhenger. I filosofien og andre fag betegner ide et begrep eller meningsinnhold, ofte av grunnleggende og allmenn karakter. Som for eksempel den grunnleggende filosofiske ideen om Det sanne, det gode, og det skjønne.

Idé kan også bety en plan, påfunn, innfall eller et poeng, for eksempel i en vits. Ordet kan også brukes om tankespinn og fantasier. Ordet kommer via fransk fra gresk der ideos betyr «synlig form» eller «utseende».

René Margrittes maleri Dette er ikke en pipe (bildenes forræderi) fikk på 1920-tallet stor oppmerksomhet og skapte heftige diskusjoner. Men det er da en pipe, mente mange. Prøv å stappe tobakk i den, svarte Margritte.

I virkeligheten finnes det piper. Men hva med Donald Duck? Jeg har lest om en stor undersøkelse hvor folk ble spurt om Donald er virkelig. Om han eksisterer? Svaret var ja.

Hvor kommer ideen fra?

Den kommer i hvert fall ikke fra ingenting. Den kommer fra en annen ide, god eller dårlig. Eller grunnleggende problemforståelse. Ergo skaff deg et problem så får du ideer om hvordan du kan løse det. Et problem er altså også en ide – en forestilling om noe som er vanskelig eller feil, eller en løsning som praktisk talt er helt eller delvis ubrukelig.

Hva er en god ide?

I designverdenen er ideen bare god dersom den oppnår tilsiktet effekt. At løsningen bidrar med fordelaktige resultater, være seg kommunikasjonsløsninger eller ting. Ideen kan være stor og banebrytende. Eller enkelt bidra med viktige forbedringer. Ideen om å bruke sort tekst er god fordi det gir økt lesbarhet.

Finn inspirasjon!

Inspirasjon er overalt, skriver Kjetil, og viser til gode eksempler fra designverdenen, mens han påpeker at de originale ideene sjelden kommer fra annet design.

De originale er inspirert av naturen, livet på jorden, og god innsikt i hvordan vi mennesker sanser, føler, tenker, forstår og bruker ting.

Sir Newton ble fremstilt med glorifisert eple over hode i Apple sin første logo fra 1976

Men et nytt produkt eller tjeneste som i forhold til ytelse er lik sine konkurrenter, og eneste konkurransefortrinn eventuelt er lavere pris, gjør i regelen klokt i å ligne de andre. Det kan altså også være en god ide å fremstå alminnelig.

Inspirasjon er overalt: Teamet. Oppgaven. Rammene (tid/penger). Kunden. De kundene som har forstått verdien av et inspirert byrå, team eller designer får mest sannsynlig også de beste løsningene. En god brief er den som overleveres med entusiasme og ambisjoner.

Og en god prosess er den som er åpen for diskusjoner. Det er mye inspirasjon i tøffe diskusjoner så lenge de er nogenlunde saklige, basert på vettug argumentasjon. Og uten diskusjoner stopper verden som kjent helt opp.

Hva er plagiat – Kreatyv?

Plagiat, fra senlatin: plagium, som opprinnelig betegnet «tyveri av mennesker» eller «menneskerov».

Å snylte på andres suksess er ingen god ide. - Det er i hvert fall ikke lov

Kopieringer og etterligninger er et dagligdags fenomen på mange områder. Noe er et godt trekk (les fornuftig og berettiget), noe er villedende, spekulativt og ulovlig, og mye er utilsiktet. Les gjerne Erik Heisholt innlegg i Kampanje 16. januar kreatyv.

Idéer om idéer

I sine betraktninger lanserer Kjetil begrepet designide. Et begrep jeg ikke har hørt før. Design er i regelen definert som en metode (tilnærming til en problemstilling), eller prosess, men også selve løsningen. Begrepet designide er sånn sett ikke absurd. Ideen om at designprosessen er iderik er begripelig.

Nyt Kjetils presentasjon med mange gode refleksjoner og eksempler rundt temaene: Ideen, komfortsonen, designfilosofier, inspirasjon og plagiat.

 

Vis Sidsel Lie sin LinkedIn-profilVis profilen til Sidsel Lie

Les også gjerne Hva er det som gjør et ikon til en en merkevare?