Thomas Ingebrigtsen konverterer

– Conversion rate er alfa og omega i en business jeg elsker, sier Thomas. Det skal Conversion bli best på. Det hjelper ikke med bare innsikt, vet du. Vi må ha action.

I fjor en gang avtalte vi dette intervjuet. Thomas Ingebrigtsen er en travel mann med sine mer enn 60 foredrag i året. Og allerede før jeg egentlig er helt inne i møtehjørnet er han i gang. Jeg tenker; skal jeg stoppeʼn å kjøre som planlagt med mine tre spørsmål, eller skal jeg laʼn holde på?

Jeg larʼn holde på. Mannen er proppfull av kunnskap og det hagler på bergensk vis med gode eksempler på dårlig kundeforståelse og ferske retail-tall. Det går en halvtime.

– Men du? Hvorfor Conversion?

Thomas startet egen butikk første gang i 1993 i Bergen. Senere ble det Oslo med ti år i reklamebransjen og fem år som markedssjef i Diesel Norge, hvorav det siste halvannet som ansvarlig for Trade & Retail i norden.

Conversion startet han august 2013 med Njål Berges selskap Indianer, Grid Design og JCP med på eiersiden. Etter 18 måneder kan det skiltes med overskudd etter første hele driftsår og flere av Norges største kjøpesentre og butikkjeder på kundelisten.

Thomas i Grids møtehjørne i Sandakerveien. Det som står i hyllene er på utstilling – bare se, ikke åpne.

– Det er egentlig ganske banale greier. Du må bare kunne tingene å trene på å bli god. Sette det i system. Skjønne logikken. Forbrukerne har all makt, men de vil veldig mye dersom du forstår deres forventninger og behov.

ConversionDet er du som butikksjef som må legge til rette for en god kundeopplevelse. Dette vil Conversion om kort vite absolutt alt om. I dag for eksempel har vi engasjert 12 personer som er ute for å observere adferd. Neste uke har vi seks på heltid i åtte uker.

Innen utgangen av dette året regner jeg med en base på  6 000 kundeobservasjoner og 10 000 servicetester.

Butikksjefens-utfordringer– Hvor er Conversion om 10 år?

– Om 10 år!?

– Fem, da? – Ok, tre.

– Hvis alt går etter planen i 2015 vil vi i løpet av et par, tre år telle omtrent 10 personer fordelt på to avdelinger. Den ene skal jobbe med mennesker og motivasjon, den andre med eksponering. I 2018 vil vi ha nok kunnskap til å kunne tegne de mest geniale butikkene som finnes.

– Jeg ser på FB at du og din kjære praktiserer lille lørdag. Hva er det?

Thomas-og-lille-l+¬rdag– Når vi begynte å vurdere Son som et attraktivt sted å bo, lurte vi på om vi kom til å overleve på landet. Om vi kom til å miste alle vennene våre? – Hva ville skje med det sosiale når vi plutselig bor en time unna Grünerløkka?

Så da vi startet å se på hus å gå på visninger, begynte jeg å krysse av i kalenderen (en sann tracker, red. amn) hver gang vi gjorde noe – som for eksempel å gå på kino, konserter, restaurant. Og jeg satt ett kryss hver gang vi hadde besøk, og hver gang vi gikk på besøk.

Meningen var å få et realistisk bilde av hvor viktig de tingene, som er grunnen til at vi bor midt i byen, egentlig er. Etter seks måneder med tracking, og (ikke veldig) overraskende lav frekvens på både bruk av bytilbud og antall vennebesøk, skjønte vi at det å flytte på landet var svært lite risikofylt.

Nå har vi bodd i Son i to år og har mye besøk. Blant annet på lille lørdag!

– Ja, det skjønner jeg, sier jeg.

 

Vedlagt Conversion i et nøtteskall. Men jeg anbefaler å ta kontakt med Thomas hvis du er interessert i retail og klar for litt action. Han er ikke bare kunnskapsrik, men også både hyggelig og morsom. Du når ham ved å taste 95 70 28 78 eller thomas@conversion.no

Vis Sidsel Lie sin LinkedIn-profilVis profilen til Sidsel Lie