Pakningsdesign og trender 2015

Når markedsledere og sterke merker adopterer visse virkemidler kan de defineres som en trend.

Hva er en trend innen pakningsdesign?

Generelle karaktertrekk eller kjennetegn (mønstre, farger, typografi m.m.), på FMCG-produkter, som blir etablert ved at de i økende grad benyttes av designere over hele verden. Når markedsledere og sterke merker adopterer disse virkemidlene har vi en trend.

I 2015 er det fem trender som peker seg ut: 1. Ekte og ærlig 2. Se på meg!!! 3. Ren luksus 4. «What you see is what you get» 5. Med god samvittighet. La oss se litt på hver av de og hva som er typisk.

Autentisk

Ekte og ærlig

Denne trenden handler om å bevege seg vekk fra «mainstream» og volum, bryte med det etablerte kategorispråket og fremstå mer småskalert (selv om det ikke alltid er tilfellet).

Forbruker ønsker og etterspør mer autentiske, ekte og ærlige produkter med god kvalitet (f.eks. Bondens Marked). Ukompliserte produkter, og pakninger, gjerne tuftet på håndverkstradisjon, ofte retro-inspirerte i uttrykket. Et visuelt grep som ønsker å etablerer tillit på en lavmælt måte (mindre bruk av reklameaktie påstander og slagord).

Generelle trekk: Håndskreven typografi; smårufsete, lekent og levende. Retro-inspirerte grafiske detaljer. Håndtegnede, enkle illustrasjoner. Fargepalett med dempede, naturlige farger

Det er her det skjer

Se på meg!

Et visuelt kraftig uttrykk som bruker strenge, geometriske former og store fargekontraster for å vekke oppmerksomhet.

Produktene skal først og fremst være svært visuelle (se på meg!) slik at vi fatter interesse nok til å ville finne ut av hva det er. Benyttes i stor grad på produktnyheter, men også på re-design av etablerte merkevarer.

Generelle trekk: Strenge, geometriske former. Fasetter i ulike farge. Store fargekontraster

Ren luksus

Maksimal minimalisme

Dette er et ekstremt minimalistisk visuelt uttrykk vi hovedsakelig ser brukt på merkevarer i kategoriene; skjønnhet, helse og til dels også mat. Ønske om en ultra-ren, nesten farmasøytisk påvirkning er sentral for denne trenden.

Merkevaren strippes ned til sin indre kjerne for å fremstå i sin reneste form. Fraværet av tradisjonelle logoer som avsender er også merkbart. Logoer fremstår gjerne i svart eller hvit versjon, eller helt erstattet med ren typografi (ofte sans serif som Helvetica eller Futura). Dette svært så rene uttrykket signaliserer premium, luksus og/eller høy kvalitet.

Generelle trekk: Rent og minimalistisk, med få visuelle elementer. Fravær av tradisjonell logobruk. Begrenset fargepalett (ofte bare 2-3 farger). Luftig

Selvsagt

«What you see is what you get»

I mange kategorier ønsker vi tettere kontakt med produktet. Klar emballasje med transparente etiketter bidrar til kvalifiserte beslutninger ved at vi kan kjenne på og/eller se innholdet.

Tilliten til merkevaren styrkes ved at den på ærlig vis er seg selv nok – «what you see is what you get». Bidrar også med lavere produksjonskostnader pga minimal effekt- og materialbruk. Produktet taler for seg.

Generelle trekk: Transparente etiketter eller trykk rett på emballasjen. Få farger, ofte bare svart eller hvitt. Maksimalt innsyn til produktet

Bærekraftig

Med god samvittighet

En trend som etter mange år fortsatt er gyldig. Bruk av ordentlig kartong eller simpelthen trykking av kartongmønster på emballasjen gir signaler om klimavennlige og bærekraftige produkter.

I matkategorien kommuniserer det som oftest organiske eller økologiske varer. Appellerer til både samvittighet og selvbilde som moderne forbruker (jeg ønsker å ta vare på kloden og meg selv og er bevisst på hva jeg kjøper).

Generelle trekk: Kartonguttrykk. Røff og ofte slitt, rufsete typografi. Matt, ubehandlet finish

 

Kilder: Andrew Gibbs, The DielineLorraine Carter, Persona DesignHayley Wood, Point 6

I vedlagt presentasjon finner du fler eksempler som er typiske for de ulike trendene:

Les gjerne også om noe mer evigvarende i Ikoner og merkevarer og Den gode ideen – hvor kommer den fra?