Hva er en trend innen pakningsdesign?
Generelle karaktertrekk eller kjennetegn (mønstre, farger, typografi m.m.), på FMCG-produkters pakningsdesign, som etableres ved at de i økende grad benyttes av designere over hele verden. Når markedslederne adopterer virkemidlene kan de defineres som en trend.
I 2016 er det seks trender jeg mener er verd ekstra oppmerksomhet: 1. Subtil minimalisme 2. Ekstrem minimalisme 3. Personlighet 4. Nostalgisk mønstermagi 5. Abstrakt geometri og 6. Nær naturen. La oss ta en titt på hva som er typisk.
Less is more
Subtil minimalisme
Et designuttrykk som kommuniserer mer ved bruk av færre virkemidler. Det handler om å være subtil i den tekstlige kommunikasjonen og utnytte taktilitet på emballasjen.
Kombinert med nedtonet fargepalett, eller en fargeklatt, skapes et visuelt uttrykk som fanger oppmerksomheten hos morgendagens forbrukere. Brukervennlig forpakning gjør produktene mer tilgjengelige.

Sørlandschips har hatt stor suksess, også med sitt pakningsdesign. Da chipsen kom som utfordrer tidlig på 90-tallet var det mye som brøt med det etablerte kategorispråket
Generelle trekk: Mye luft og lite verbal eller visuell støy. God taktilitet på den fysiske emballasjen. Nedtonet fargepalett.
ASAP – as simple as possible
Ekstrem minimalisme
En ekstrem variant av «less is more» som nærmest fremstår som ikkedesign eller udesignet. Tanken er at ett enkelt og tilforlatelig budskap kommuniserer med særdeles stor troverdighet i en verden overlesset av kommersiell, prangende påvirkning og overtalelser.
Pakningen snakker på nøkternt vis og forteller hva det er, og hva det gjør. Rett og slett.

Redesignet av Pearlfisher for Help Remedies. I casepresentasjonen står det at salget har økt med 1000%
Generelle trekk: Tekst/typografi dominerer visuelt. Direkte og rett frem kommunikasjon. Få grafiske elementer, rent og enkelt.
Visual storytelling
Personlighet
Et personifisert uttrykk med ofte intrikate, sære og overraskende illustrasjoner. Helst kombinert med håndtegnet tekst og retro-elementer. Kombinasjonen gir dette pakningsdesignet mer personlighet og en helt egen identitet.
Det handler mindre om «branding» og logoer i klassisk forstand, og mer om engasjerende karikert eller ikonisk historiefortelling. Unik personlighet.
Skyr® Mini for Q-Meieriene, Grid Design
Generelle trekk: «Quirky» illustrasjoner. Håndtegnet typografi.
Ornately old-fashioned
Nostalgisk mønstermagi
Intrikate mønstre og komplekse, snirklete illustrasjoner er typiske visuelle grep for denne trenden. Ved å ta i bruk gamle håndverksteknikker som kalligrafi, boktrykk og foliering spiller man på nostalgi og autentisme.
Et historisk uttrykk som moderniseres og kombineres med dagens teknikk og materialbruk for å skape, eller gjenskape noe helt særeget. Ekte vare.

All honnør til familiebedriften Bacardi som har funnet tilbake til sin opprinnelse. Dette er en trend som bidrar til at verden ikke blir flat og uinteressant. La oss håpe den varer. Anbefaler Here sin case study
Generelle trekk: Komplekse mønstre. Håndverksmessig preg. Massevis av detaljer.
Abstract Geometry
Dynamisk og levende
En videreutvikling av trenden med de strenge, geometriske formene og store fargekontraster vi har sett de siste årene. Uttrykket er blitt mer abstrakt og geometrien mer mønsterformet.
Ofte ikke lenger fullt så rigid, men mer dynamisk og levende. Kombinert med frisk fargepalett skaper denne trenden pakninger som tiltrekker seg oppmerksomhet.

Stikk i strid med den kontinentale iskaffens kategorisignaler, og datidens regjerende trend med rennende kaffe over isbiter, etablerte Iskaffe fra Tine i 1998 et identitetsbærende kubemønster (Bates Design, nå Cretalux). Suksessen er udiskutabel
Generelle trekk: Abstrakte geometriske former. Dynamiske mønstre. Sterke, friske farger.
Inspired by nature
Økovennlig og ekte
En trend som fortsetter med uforminsket styrke. Fremdeles kartonguttrykk som gjelder, men også økende bruk av naturmateriale (tre, blader, stein osv) i form av foto/illustrasjon.
Klimavennlig og bærekraftig er stikkord for hva denne typen produkter er, og ønsker å signalisere. Appellerer til forbrukernes samvittighet og selvbilde.

Om Tapped ikke akkurat er markedsleder er caset interessant. Fin presentasjon, av Tapped birch water by Horse Studio, finner du her.
Generelle trekk: Kartong, matt og ubehandlet. Røft og ofte rufsete typografi. Naturmaterialer.
Kilder: Patrick de Grande, Quatre Mains. Grant Wenzlau, Osso. The Dieline
I presentasjonen finner du fler og ulike eksempler på hva som er typisk for trendene:
Les gjerne også om noe mer evigvarende i Ikoner og merkevarer og Den gode ideen – hvor kommer den fra?