Forbrukertrender med snapshots fra salen

Byutvikling, elevene som skal bygge landet videre og merkevarer med mening. Og hvilke nye forbrukertrender vil forme det norske folks atferd og verdier i årene fremover?

Tre fengende gjester, en durkdreven vert, og en rapport

Sist tirsdag, 2. februar, var det trendseminar i regi av OpinionVulkan Arena. Adm dir, John Lauring Pedersen ønsket en smekkfull sal hjertelig velkommen til spennende seminar. Og det ble det.

Dagens vert, Ola Gaute Aas Askheim seniorkonsulent i Opinion og en av Norges mest anerkjente trendanalytikere, og durkdreven seminarvert med egen stil, loset oss elegant gjennom programmet med tre fengende gjester og veldig god presentasjon av rapporten Norske forbrukertrender.

Elva byen deler

Første gjest var Sverre Landmark fra Aspelin Ramm (landets mest fremoverlente eiendoms- og byutvikler) som fortalte engasjert og interessant om opp og nedturer i forbindelse med utvikling langs Akerselva og spesielt Vulkan og Mathallen.

Blant annet har mediedekningen vær mildt sagt sprikende.

Som sann entusiast og ja-mann snakket Landemark også varmt om Akerselva. Elva som ikke deler byen, men som byen deler.

Får du noen gang mulighet til å høre mannen fortelle om hovedstadens store prosjekter og jobben som markedsdirektør i Aspelin Ramm, så benytt sjansen.

Lære folk å lære

Per Solli, rektor på Elvebakken VGS (som har skapt Norges mest attraktive skole) og Ladejarl av 2015, satt lun i sofaen med verten.

På rolig vis med rett dose autoritet fortalte han med kjærlighet om elevene som skal bygge landet videre, samfunnet, fremtiden og Elvebakken. Om ja-mannen Landemark og bidraget til at bølgetank i eksperimentrom ble en realitet. Om tenketoget og lærernes hovedoppgave; å lære folk å lære.

Treffer du rektoren så spør hva han mener om videregående skole. Du blir garantert glad. Og i godt humør. Har du mer tid spør du om hva han har fått til på Elvebakken. Lista er lang.

Ellers anbefales intervjuet med Per Solli i Nettavisen som en god erstatning. Her kan du lese om visjoner, ledelsesfilosofi, samfunnsoppdrag, tøffe krav, samhandling og tiltak som har skapt resultater.

Hva trigger?

Innlegget med Preben Carlsen, sjef og den kreative kraften bak Trigger (verdens fremste PR/marketingbyrå (Ja faktisk!!)), var som forventet, pluss.

I sitt innlegg «fra produktleverandør til samfunnsaktør» viste han to prosjekter med gode resultater: Kari Traas Trollfighters som dro nettrollene frem i lyset så de sprakk. Se Casefilmen.

Og DNBs Lærepenger. Et gratis digitalt undervisningsopplegg som gir barn en grunnleggende forståelse for penger, inntekt og forbruk, egne økonomiske rettigheter og gode sparevaner. Utfordringen, løsningen og resultatene ser du i denne casefilmen.

Folk er lei av masete reklame som pusher produkter og punkterer følelser. Vi velger med følelsene og ønsker oss merker med mening. Det er dokumentert.

Syv trender med mening

Hovedpresentasjonenen, Consumer Stories, ble stødig holdt av Ole Petter Nyhaug, partner og trendanalytiker i Opinion og etterspurt konsulent og foredragsholder innen forbrukertrender.

Syv forbrukere; den Optimaliserende forbruker, den Refokuserte, den Moralske, den Kontrollerte, den Sanselige, den Fellesskapende, og den Sømløse.

Nyhaug påpeker at selv om overskriften er Consumer Stories 2016-2018 er det liten tvil om at trendene vil være gjeldende i tre, fire, fem år…

Den sanselige forbruker handler om økende higen etter opplevelser.

Og spør du meg blir ikke denne trenden borte. Den vil vokse. Alle opplevelser oppstår i kroppen. Lyder, lukter, smaker, følesanser, og så lang øyet rekker. Alt rettet mot omgivelsene. Og merkevarene. Det er sanseinntrykkene som utløser følelsene som fører til handlinger og valg.

Og de av oss som har vært med noen år kunne observere at vertens mangeårige varemerke, tversoversløyfen, er byttet ut med interessante herrestrømper. Fra første rad mener jeg det var dødningehoder å observere.

Alt var veldig bra.

 

Vis Sidsel Lie sin LinkedIn-profilSidsel Lie

Les gjerne også kollega Thomas Joyce sitt innlegg om pakningsdesin og trender 2016.

Trendutstilling: Opplev noen av trendene i praksis i Opinions mini-messe. Prøv virtual reality med Oculus Rift, smak på fremtidens mat i te- og pulverform, prøv Silicon Valley-hypnen bullet coffee, se en 3D printer og en drone i aksjon og se hvordan beacons fungerer som en-til-en kommunikasjonskanal. Mer om trendutstillingen finner du her.