Leve av å lage logo?

Etter å ha sett et foredrag på designfestivalen Let’s Feed The Future ble kollega Marianne Salomonsen inspirert til å starte eget prosjekt.

Tre år med trylleritrang

Årets første First Tuesday (byråets månedlige fagkveld) var tilegnet temaet typografi.

Og siden Marianne er født med logohjerte, og tenkte logo før hun visste hva logo var – og i hvert fall før hun vakkert oppdaget at det går an å leve av å lage logo, rundet vi av typografikvelden med historier og smakebiter fra hennes nå tilbakelagte tre år med typografisk trylleritrang.

Det ble en begeistrende avrunding på kvelden, for å si det sånn.

Ikke bare barnslig

Det var etter å ha sett et foredrag, med Jessica Hische på designfestivalen Let’s Feed The Future (OFFF) i Barcelona, Mariannes milde besettelsen av typografi og logotyping ble til et eget prosjekt: Typografibloggen Ukensord.

Kunne også vært båndtvang, men det har vi jo fortsatt

Hver søndag i tre år valgte hun et ord, visualiserte og blogget. Det kunne være et vakkert ord, et ord som får deg til å smile, et aktuelt ord, eller et bortglemt ord som burde brukes mer. Visualiseres skulle det uansett.

eller flinkis

Mariannes milde besettelsen av typografi og logos deles heldigvis med pakningsdesign. Det er vi glad for, og du kan lese om det i Flere energiske pakningsdesignere i Grid.

Jessica Hisches mest kjente egenprosjekt, Daily Drop Cap, hadde på det meste 100.000 besøkende daglig, og la grunnlaget for et prosjekt for Penguin Books – Penguin Drop Caps. Anbefaler å ta en titt.

Mariannes egenprosjekt varte i tre år, og alle de 150 fine ordene finner du på ukensord.no. Noen utvalgte finner du i denne presentasjonen. Kos deg med det.

I innlegget Pakningsdesign og trender kan du lese kollega Thomas Joyce sine kommentarer til hva som er verdt å merke seg i 2016.