Om innsikt og The 5 whys!

Jonatan Dalton skriver at ordet innsikt er forferdelig misbrukt. Det er ikke vanskelig å være enig i det.

Hva innsikt ikke er

I bloggposten What is insight? The five principles of insight definition redegjør Jonathan Dalton for hva innsikt er og illustrerer med konkrete eksempler hvordan verdifull innsikt bør formidles. Anbefales.

Dalton starter definisjonen av innsikt ved å peke på tre ting det ikke er, noe som fungerer som en god påminnelse.

Data er ikke innsikt

Data kommer i mange former, men vi må huske at det bare er data. Fakta og statistikk alene er ikke innsikt, og hjelper ikke tenkningen din. Selv med mengder av data og informasjon for hånden er du like langt dersom du ikke forstår det grunnleggende problemet, og hvordan vi skal analysere informasjonen vi har.

Observasjon er ikke innsikt

Observasjoner er en utrolig viktig del av det å skaffe seg innsikt, men er fortsatt én kilde og bør aldri stå alene. Observasjoner vil alltid være fakta som mangler det kritiske «hvorfor» og den bakenforliggende motivasjonen for en brukeradferd.

Uttrykte ønsker er ikke innsikt

En brukers bekreftelse på ønsker eller behovet er ikke innsikt. Innsikt er mye mindre tydelige, immaterielt, latent. Innsikt er en skjult sannhet manet frem av nysgjerrighet, og besatt graving og gransking.

Dalton sitt råd er at når du hører noen si «jeg vil» eller «jeg trenger» ta et skritt tilbake og grav dypere for å forstå motivasjonen og hva som aller dypest sett ligger til grunn for ønsker og behov.

Uttalte behov kan være godt egnet til å definere egenskaper og fordeler, men fører aldri til innsikt som har kraft i seg til å velte eksisterende kategorier og opprette nye.

Innsikt handler altså om å forstå – som det står i ordboka. Hvorfor det har blitt sånn at mange sier innsikt når de mener kunnskap eller informasjon, vet jeg ikke. Men jeg har mine anelser.

Daltons fem prinsipper for definisjonen av innsikt

1. SET THE CONTEXT  2. COMMUNICATE THE DILEMMA 3. ARTICULATE THE WHY 4. CAPTURE THE MOTIVATION 5. ENVISION THE IDEAL

Ikke fiks symptomet. Løs problemet

En kjent teknikk for å forstå det egentlige problemet (the root cause) er 5 whys-teknikken som i utgangspunktet ble utviklet av Sakichi Toyoda og gav grunnlaget for den suksessfulle The Toyota Way som består av 14 prinsipper på to nøkkelområder: 1) kontinuerlig forbedring og 2) respekt for mennesker.

Goggler du the 5 whys examples får du mer en 50 millioner resultater. Og moralen er; ikke fiks symptomet. Løs problemet.

Det er ikke alt man kan spørre folk om

Det er en kjent sak at når vi blir spurt om noe svarer vi velvilligst selv om vi ikke helt vet. Vi vil jo gjerne bidra. Det er også en kjensgjerning at det er fryktelig mye vi gjør i løpet av en dag vi ikke tenker over og er sånn sett ikke helt klar over hvorfor vi gjør som vi gjør.

Informasjon + analyse = innsikt. Også sekundærinformasjon gir ofte et godt grunnlag

Det er selvfølgelig også sånn at det å skaffe seg innsikt er ulikt krevende og varierer sterkt med oppgaven. Skal du utvikle et produkt eller en tjeneste som skal konkurrere i en etablert kategori er innsikten langt mer tilgjengelige enn når det er snakk om noe verden aldri har opplevd før.

Erfaring og empati

For noen år siden var jeg involvert i et tjenestedesign-prosjekt som tok for seg ventesituasjonen på legevakta. Det hadde sine utfordringer.

Som observatør var det ikke vanskelig å få med seg at mange var frustrerte, men akkurat hva som frustrerte mest og særlig hvorfor, var ikke like lett å forstå, og de det var mest interessant å snakke med var jo ikke akkurat i form til det. I rollespillet som pasient kunne jeg selvfølgelig med fordel hatt jævlig vondt et sted. Men jeg hadde jo vært der før. Det hjelper det.

 

Vis Sidsel Lie sin LinkedIn-profilVis profilen til Sidsel Lie

Empati (fra eng., av gr. empatheia ‘lidelse’) evne til innlevelse i et annet menneskes situasjon eller tankeliv.

I innlegget Disrupsjon og kreativitet kan du lese at problemforståelse er nøkkelen til forbedringer og nye, nyttige løsninger.

Toppbildet er lånt fra bloggen: What is insight? The five principles of insight definition