Hva er en logo?

Merkeidentitet, visuell identitet, visuelle grunnelementer, merkeelement, kjennemerke, varemerke, merkevare, brand…

Terminologi

Jo mer komplekst et fag er eller blir, jo mer avhengig er vi av presis språkbruk og felles begrepsforståelse. Kommunikasjon er som kjent det viktigste verktøyet i et samarbeid.

Alle fag har en terminologi. Men den er ikke hugget i sten og utvikler seg i takt med endringer i omgivelsene, ny innsikt og teknologi. I tillegg utvikler virksomheter stammespråk både på oppdrags- og leverandørsiden, og oppi alt dette blander engelsken seg ofte inn som språklig forstyrrende, men også ofte oppklarende.

Ordets opprinnelse

Fire bokstaver som betyr så mangt, men i bokmålsordboka kan vi lese: logo (gjennom eng., fra gr. av logos ‘ord, tale’) firma- eller varemerke med spesiell grafisk utforming, brukt som kjennemerke.

Ved siden av ordbøker og leksikon er det også interessant å google bilder

I forbindelse med begrepsforståelse er jeg stor fan av ordets opprinnelse og er derfor tilhenger av å betegne merkenavn som er utformet med særpreg for logotype. Noe som ofte også er brukt på engelsk.

Men som vi ser av bildene over og under er begrepet wordmark  i praksis en mer presis betegnelse på engelsk.

I fremtiden vil det i økende grad være snakk om logosystem, hvilket vi si at logoen vi være svært sammensatt

Jeg liker godt wordmark, men oversatt til norsk blir det kluss. Ordmerke er den juridiske betegnelsen i Patentstyrets varemerkeregister for ord skrevet uten særpreg i standard font, altså navnet.

Fire kategorier og fremtiden

I filmsnutten (4 min) What makes a truly great logo? deler Michael Beirut begrepet logo i fire kategorier, hvorav den siste er fremtiden. For noen.

Jeg mener kategoriene er gode og på norsk ville jeg dele de i 1) Logotype, navnetrekk eller ordbilde 2) Symbol, figurativt eller konkret 3) Symbol, abstrakt 4) Logosystem eller designspråk, med tilhørende presiseringer.

Uten en stødig merke- og designstrategi, og særlig kartlegging av kommunikasjonsflater og tilgjengelige ressurser, er det mildt sagt på ingen måte gitt hvilken kategori som er best egnet for effektiv bygging av en gitt merkevare. Kost/nytte er et sentralt tema og må ikke undervurderes.

Det eneste som er 100% sikkert er at ingen vil klare seg uten et navn.

I 8-trinns oppskrift på treffsikker merkeidentitet kan du lese om Grid sin tilnærming; prosess og verktøy.

 

Vis Sidsel Lie sin LinkedIn-profilVis profilen til Sidsel Lie

Lorem ipsum brukes som fylltekst i grafisk design og sideombrekking for å demonstrere det grafiske utseende før den endelige teksten er klargjort. Denne bruken betegnes som greeking. Lipsum er også hyppig benyttet for å demonstrere skriftsnitt innen typografien. Siden betydningen av teksten er uforståelig for de fleste, egner den seg godt, fordi man har påvist at man blir påvirket av innholdet i teksten når man skal se på skriftsnitt eller design. Samtidig gir den en mer naturlig fordeling av ordlengder og tegnbruk enn dersom man fyller avsnittene med svada-tekst.

Lorem ipsum er opprinnelig et lettere redigert utdrag fra De finibus bonorum et malorum (Om det høyeste mål for godt og ondt) av Cicero. Opprinnelig begynte avsnittet: Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quiadolor sit amet, consectetur, adipisci velit («Ingen liker smerte for smertens skyld, eller søker den og ønsker den, bare fordi den er smerte…»).