Pakningsdesign og trender 2017

Pakningsdesign
I år er det syv trender jeg mener det er interessant å se nærmere på. Inspirerende er de også.

Kommer og går

Design er både en pådriver og et resultat av den stadige syklusen av trender som kommer og går. Noen trender er varige år ut og år inn, mens andre opptrer som døgnfluer.

Innen pakningsdesign etableres trender ved at generelle virkemidler (mønstre, farger, typografi m.m.) og designgrep i økende grad benyttes av designere over hele verden. Når markedsledere og sterke merker adopterer disse virkemidlene kan vi snakke om en trend.

For 2017 er det syv inspirerende trender jeg mener er verd ekstra oppmerksomhet. La oss se på hva som er typisk.

Keep it bold and simple

Tidsnød og behovet for raske kjøpsbeslutninger tvinger frem et mer nedstrippet designuttrykk som kan kommunisere enklere og tydeligere. Det handler om å redusere antall visuelle elementer til det aller nødvendigste for å få frem budskapet. Stilig blir det også.

Pakningsdesign

Generelle trekk: Få grafiske elementer, tydelige fargekontraster, bold typografi, visuelt ryddig oppsett.

Redesign av Frøya lakseloin handlet my om visuell rydding og tydeliggjøring av budskap og informasjon med infografikk.

Rå fra Synnøve og Frøya

RÅ juice fra Synnøve Finden kommuniserer klart og tydelig produktegenskapene med få visuelle virkemidler.

Handcrafted is back

I vår digitale verden dukker denne trenden opp som en motsats til det pixelbaserte og teknisk perfekte. Et organisk uttrykk med naturlige variasjoner og personlig preg som tilfører varme og nærhet. Det skal føles håndlaget og ekte, og gjerne være nostalgisk.

Produktene er ikke nødvendigvis kortreist eller småskalert, selv om det kan se sånn ut. Passer også til de som er fremstilt med en viss omtanke. Koselig.

Pakningsdesign

Generelle trekk: Håndtegnet typografi, uregelmessigheter (ikke perfekt), lekent oppsett, personlige illustrasjoner.

Navnet Vegetardag inviterer også kjøttspisere til å velge et grønnere alternativ i kjøpssituasjon. Hvem som helst kan ta en vegetardag selv om de ikke er vegetarianere. Salget går så det griner.

Make it bright and vibrant

Intense farger og vibrerende kontraster begynner å dukke opp i dagligvarehyllene som et virkemiddel for å tiltrekke seg oppmerksomhet og feste seg i forbrukers bevissthet. Det skal være pulserende fargeglede og litt tivoli på en gang. Spreke greier.

Generelle trekk: Skrikende farger og intense kontraster, helmax på fargeskalaen.

Create patterns

Utstrakt bruk av repeterende elementer eller grafiske former som skaper et mønster gir et sterkt visuelt uttrykk i hyllene. Det kan skape unike identiteter som vi kjenner igjen på avstand basert på mønsteret alene (altså uavhengig av navn/logo).

Variasjonsmulighetene er uendelige og dette virkemiddelet egner seg derfor godt på store produktserier med mange varianter. Ofte ordentlig tøft.

Generelle trekk: Bruk av mønster, repetisjon med en viss variasjon, ulike fargevariasjoner eller formvariasjoner innenfor samme tema.

Visuell identitet

Tine sine nye økologiske melkeprodukter som finnes i Rema-butikkene bruker et bladmønster som et bærende visuelt element gjennom hele produktsortimentet.

Illustrate a story

Denne trenden tar i bruk illustrasjoner på en interessant måte gjennom å fortelle historier. Forbruker blir tatt med på en slags reise via illustrasjonen, enten inn i en fantasiverden eller inn i en følelse av en annen tid og sted.

Pakningsdesign som skaper stemninger eller vekker følelser på denne måten er et sterkt virkemiddel for å fange forbrukers gunst. Lett å bli glad i.

Generelle trekk: Illustrativt uttrykk med eventyraktig, ofte litt drømmende tilsnitt, historiefortelling gjennom illustrasjonsbruk.

Playful windows

Her handler det om å skape kreative og gjerne lekne innsyn til innholdet i pakningen. Bruke innsyn/vindu som en integrert del av det totale designinntrykket for å vekke interesse. Ganske snedig.

Generelle trekk: Overraskende og ofte lekent innsyn hvor de øvrige designelementer spiller på lag.

Modern retro

Denne trenden fortsetter å utvikle seg og nå handler det mer om å finne rett balanse mellom den nostalgiske følelsen i kombinasjon med et moderne og skarpt uttrykk. Det skal være helt klart retro, men tilpasset vårt moderne samfunn. Litt som med vinyl.

Generelle trekk: Retro typografi, mye linjer og streker for å fremheve info, ofte miks av flere fonter, rikt uttrykk.

Godt nytt og spennende pakningsår 2017!

Pakningsdesign og trender 2016

Pakningsdesign og trender 2015

Pakningsdesign og trender 2014

Våre siste pakningsjobber

Les gjerne også om noe mer evigvarende i Ikoner og merkevarer og Den gode ideen – hvor kommer den fra?

Vis profilen til Thomas Joyce