Consumer stories without alternative facts

Forbrukertrender

Hvilke forbrukertrender vil forme det norske folks atferd og verdier i årene fremover? – Årets snapshots fra salen.

Norske forbrukertrender

Det årlige Consumer Stories trendseminaret var sist torsdag 9. februar. En tydelig stolt og glad adm dir, John Lauring Pedersen åpnet seminaret med å ønske 250 deltagere hjertelig velkommen til et seminar uten alternative fakta.

Og til forskjell fra mange andre trendseminarer som snakker om globale trender som ofte har liten konkret relevans for Norge, gir Opinion oss noe mer nyttig: Konkrete trender du kan bruke, bygget på dokumentasjon fra norske forbrukere blant annet gjennom store kvalitative og kvantitative trendstudier.

Dagens vert (toppbilde), Ola Gaute Aas Askheim seniorkonsulent i Opinion og en av Norges mest anerkjente trendanalytikere, og durkdreven seminarvert med egen stil, loset oss elegant gjennom programmet med tre innledende gjester og solid presentasjon av rapporten Norske forbrukertrender 2017-2019.

Enkel og effektiv testing

Første gjest ut var Ida Aalen, interaksjonsdesigner og medieviter utdannet ved NTNU, som skriver om digitale medier i DN, holder foredrag og kurs og jobber som rådgiver. I 2012 skrev hun En kort bok om sosiale medier og i 2015 Sosiale medier.

Ikke spør ekspertisen, sier Aalen. De er ikke brukere – og kan ikke stoles på. Det finnes enkle, effektive metoder for brukertesting av selv svært innholdsrike og komplekse nettsider.

Hun trekker frem de syv beste og peker på ulike kombinasjoner som kan være svært effektive. Metodene lar seg raskt gjennomføre, fler lå på 30 min. og var gratis.

Ida Aalen holdt et fargerikt, morsomt og kunnskapsrikt foredrag. Og metoden Ut på gata er åpenbart noe hun har sansen for med gode tips som viktigheten av bananer og omgjengelig pågåenhet. Og at 5 på gata er tilstrekkelig. Du blir ikke mye klokere av den 6. eller de 10 neste.

Frykt og forventning

En annen fargerik gjest med mye erfaring var tidligere kollega Kristian Bye som har skrevet boken Frykt og forventning – en gründerhistorie.

Kristian fortalte om sine år med frykt og forventninger som gründer og utvikler av Sun Bell i Bright Products. Her har jeg lagt inn en av filmene med mange av hans brukertester ute i verden. Du finner Kristian også på talerlisten.no

Ansiktsuttrykk og kjøpsatferd

Sanchit Pawar sin presentasjon av undersøkelsen, Botox smile – The impact of facial expression upon buying behavior, viste ikke overraskende hvor mye ansiktsutrykk betyr for oss mennesker (og hunder, red.amn) også i kjøpssituasjon.

Du kan også lese Facial feedback hypothesis.

Consumer stories 2017 – 2019

Rapport-sjefen sjøl, Ole Petter Nyhaug startet presentasjonen etter en kort minglepause hvor vi blant annet kunne smake på gresshoppeknekkebrød – jeg syns det var veldig godt.

Nyhaug innledet med å forsikre om at det er forbrukerne som holder Norge i gang. Og at en av fire nordmenn har en jobb hvor det er viktig å følge med på nye trender.

Rapporten poengterer også at for det 1. Forandring skjer ikke når man adopterer ny teknologi. Det skjer når man adopterer ny atferd. For det 2. Krevende forbrukere skaper en forventningsøkonomi, og da må de få mer enn hva de forventer og ønsker seg.

Og for det tredje er min favoritt. Demografi er ikke lenger så interessant. Og alder har ikke lenger så mye å si.

Generasjonene blir mer og mer like, eller flyter i hverandre, og vi må se etter nye måter å identifisere felles behov og ønsker.

Consumer stories

Mitt inntrykk er at det eneste som fortsatt står fast er ordtaket De gamle er eldst.

7  Consumer stories

Den optimaliserende forbruker er den som flest av oss kjenner seg igjen i. Og på femteplass kommer en annen favoritt, Den sanselige forbruker.

Consumer stories

Ikke for det. Alle syv trendene er både interessante og positive: Optimaliserende, refokusert, moralsk, kontrollert, sanselig, felleskapende og sømløs. Forbrukere er flotte folk.

Forbrukertrender

Den sanselige forbruker er favoritten fordi den gir åpenbare føringer og muligheter for oss som er opptatt av design, visuell kommunikasjon og sanseinntrykkenes påvirkningskraft. Mange oppdrag også i fremtiden altså.

Men det har også faktisk alltid vært sånn. Det har vært mennesker på jorda i millioner av år og vi har sånn sett nettop har lært å lese (midt på 1800-tallet). Det jeg liker godt er at Den sanselige forbruker seiler opp som en trend, og at den er nest mest økende.

Første gang jeg leste om det ikke-verbale språket, og hvordan vi mennesker orienterer oss gjennom sanseopplevelser og hvordan de påvirker følelsene, var forskerne uenige om det representerte 70 eller 75 prosent av all kommunikasjon. – Og det er ikke så lenge siden.

I det siste har jeg både lest og hørt tallet 90. Jeg tror også trenden vi øke kraftig i årene fremover.

Til neste år blir det også spennende å se om ikke Den refokuserte forbruker passerer Den optimaliserende.

Takk til Opinion for gresshoppeknekkebrød, og en ellers folkelig og fin formiddag. Vi ses helt klart i 2018.

Du kan lese mer om Consumer Stories og bestille den innholdsrike rapporten her.

 

Vis Sidsel Lie sin LinkedIn-profilVis profilen til Sidsel Lie

Er du interessert i den sanselige forbruker har jeg skrevet litt om tema i for eksempel Vi stoler ikke på intelligensen og Sanseinntrykkene styrer dine valg. Les gjerne også kollega Thomas Joyce sitt innlegg om pakningsdesign og trender 2017.

Fra i fjor: Consumer stories 2016 – 2018