Neida, trenden for kontorinteriør i 2017 er hverken tapeter eller delightful pink

Min kommentar er at den viktigste tendens overhodet ikke er såkalte fargetrender, tvert i mot.

Ikke bare Apple, Google, Facebook og andre størrelser, men et stadig økende antall organisasjoner begynner å ta sitt interiør like seriøst som de så langt har tatt sitt generelle omdømme, sin konkurransekraft og sine merkevareverdier.

Denne bloggen handler derfor om strategi og ikke valører av rosa, men overskriften er dønn relevant, så hold ut!

Tapetene inntar kontorene

I magasinet NæringsEiendom – magasinet for den som leier og søker lokaler – nr 1 2017, står en artikkel om trender for kontorinteriør og året som kommer beskrives svært fargerikt.

Selv får jeg med meg at farger som delightful pink og deco pink er mulige valg for vågale bedrifter. Dessuten leser jeg at tapetene vil innta kontorene.

Det er vanskelig å ta dette på alvor, men dumt å la være ettersom både mediet og forfatter er anerkjente størrelser. Jada, jeg også smiler litt i skjegget, men min kommentar er at den viktigste tendens overhodet ikke er såkalte fargetrender, tvert i mot.

Virksomheter begynner å ta tilbake makten

Tendensen i 2017 er at virksomheter begynner å ta tilbake makten over uttrykket i sine fysiske rom fordi estetiske valg er strategiske valg.

Et kontor er ikke lenger et kontor eller en arbeidsplass, det er et organisatorisk, motiverende og estetisk uttrykk for virksomhetens idé, idealer, verdier, kultur – og dens evne til innovasjon og endringskraft.

Begreper som klustere, coworking-spaces, serendipity, branded house og fleksible løsninger er i startfasen og sammen med teknologisk utvikling vil valgene av strategisk estetikk og syn på lokaliteters egenskaper bli avgjørende.

Den som tviler bør lese Urban Land Institute sin rapport “Tech and Real Estate” laget sammen med Oslo Metropolitan Area, eller bunkene med andre rapporter som viser at verden går videre.

Deco pink og tapeter er ikke veien videre, ihvertfall er det ikke trenden.

Fra arbeidsstrategi og tilfeldighetenes estetikk til helhetlig designstrategi

Ledelse handler om å påvirke atferd og opplevelse. Dette er et anerkjent faktum med hundrevis av innfallsvinkler – enten det gjelder å lede atferd og opplevelse for medarbeidere, kunder, leverandører, forventninger eller opplevelsen av virksomhetens samfunnsansvar.

Atferdsøkonomi

Fordi atferd og opplevelse er en kombinasjon av funksjon og følelse, innebærer dette at de følelser som påvirkes av estetikk blir en strategisk utfordring.

Alle beslutninger skal og må bidra til å underbygge det virksomheten ønsker å oppnå. Dette er hverken manipulasjon eller tryllekunster, dette er å ta strategien for virksomheten på alvor og ta styring – også i forhold til estetikk. Hvis ikke blir følelsene som oppstår rundt virksomheten bl.a basert på trender som sier at delightful pink og tapeter er «in».

Vis profilen til Øivind Breen

Les også Branded environment; ikke overlat strategien til smak og behag