Hva er identitet? Og hva er designspråk?

Grid design
I merkevaresammenheng snakker vi i hovedsak om tre forhold; identifisere, identifisere seg med, og identisk.

Identitet og individualitet

I bokmålsordboka står det: 1 det å være identisk, fullstendig likhet, påvise identitet mellom to begreper. 2 jeg-bevissthet; sum av element som gir et individ, et samfunn og lignende individualitet – nasjonal identitet / finne, miste sin identitet – navn, stilling og lignende til en person – fastslå den dødes identitet.

På Wikipedia kan vi lese: Identitet av latin idem, «det samme», refererer til aspekter ved en person (eller fenomen) som antas å være mer bestandig eller uforanderlig over tid. I snever betydning refererer det til muligheten for å sikre entydig identifikasjon av (oftest) person.

Grid design
Teknologi og sanseapparatet skanner og identifiserer omgivelsene. Kontinuerlig og automatisk

Store norske leksikon; identitet, personlighet, den man er. Identitet kan også betegne ens selvbilde eller selvoppfatning. Hvis noe er identisk, er noe fullstendig likt.

I merkevaresammenheng snakker vi i hovedsak om tre forhold:

1) Identifisere; publikums mulighet til å kjenne igjen merkevaren

2) Identifisere seg med; publikums mulighet til å sende signaler til omverdenen, om hvem de er og hva de tror på, gjennom et verbalt og visuelt symbolunivers

3) Identisk; publikums mulighet til å oppleve som forventet. Dumt hvis Stratos smakte forskjellig fra gang til gang

Design language

Experiential brand language. Visual brand language. Look & feel of a brand. Design style. Design vocabulary. Design DNA. Form language. Touchpoint orchestration.

På engelsk finnes det mange uttrykk for design language og de fleste er vi også kjent med på norsk. Men designspråk er mer og mer i bruk som et begrep for et gjennomgripende system som bygger merkevaren.

Grid design
Design av montere, skilt og trafikantinformasjon for Ruter. Foto Mark Purnell

I fagområdet veivisning > veifinning er et konsistent og intuitivt designspråk avgjørende. Gridteamet som jobber spesielt med transportdesign og skilt- og navigasjonssytemer gjør mye testing basert på intervjuer og observasjon for å sikre at systemet er intuitivt og at brukeropplevelsen styrker merkevaren.

Sanseinntrykk og funksjonalitet

Som navnenerd har jeg alltid vært begeistret for Blaupunkt – sterke merkenavn, og særlig konkrete fungerer følelsesmessig på samme måte som synsinntrykk.

Det er ganske enkelt genialt og hete blått punkt med et blått punkt som symbol og et blått punkt integrert i produktet – ofte knyttet til en funksjonalitet.

Grid design

BREWDOG har et relativt avansert verbalt og visuelt språk. De ulike ølsortene er forskjellige, men allikevel like. Du kan godt fjerne logoen uten at det har noe å si for gjenkjennelse. – Du ser hvem det er på ganglaget. Og du leser og hører hvem det er på språkbruken.

Identiteten (personlighet og kjennetegn) bygger merkevaren gjennom et designspråk fullintegrert i alle kommunikasjonsflater, kontaktpunkter, kunde- og brukeropplevelser.

Designspråk er historisk nært knyttet til designeren og begrepet er / var mest brukt i forbindelse med design av biler.

Grid design

I dag utvikler vi designspråket basert på merkevarens strategi og identitet, og hvordan språket skal gi merkevaren et konsistent og levende liv uansett hvor den manifesterer seg.

Og ikke minst i brukeropplevelsen. Designspråket bygger merkevaren.

Nivea er også et godt eksempel på enkelt og godt gjennomført designspråk. I 2013 besluttet de å gjøre den ikoniske boksen til logo – eller det er vel nærmest som et symbol å regne.

Burberry er et eksempel på berømte mønster på stoffene som er vel så kjent som navnet, og i Burberrys tilfelle mer kjent enn navnetrekket og symbolet.

The sound of New Work

New Work er et nytt datadrevet kreativt byrå som hjelper merkevarer å skape verdi i en digital verden. Eminente kollega Kjetil Evensen har skapt et designspråk som New Work flittig og kreativt benytter for å bygge merkevaren i alle kontaktpunkter.

The sound of New Work er en spilleliste på Spotify byrået la ut på sosiale medier i forbindelse med Øyafestivalen. Du finner mer om prosjektet Visuell identitet for New Work her.

Bildilla

Og siden bilindustrien er den som i sin tid introduserte begrepet designspråk legger jeg ved kollega Thomas Higgins sin vakre gjennomgang på Grid sin månedlige fagkveld i september.

Thomas er ikke bare en lidenskapelig designer og rådgiver, men har også fullstendig bildilla. Og har vel gjennom det vært innforstått med begrepet designspråk lenge før noen av oss andre.

Enjoy!