Pakningsdesign og trender 2019

Identitetsdesign
Hvilke nye, men også mer etablerte trender bør fange vår oppmerksomhet fremover? 

Nytt år og nye muligheter

Å etablere sterke bånd til forbruker krever fokus på og innsikt i brukerbehov, preferanser og kjøpsatferd. Dette påvirker i stor grad hvilke produkter som utvikles og følgelig pakningsdesignet vi blir tilbudt.

Samtidig forteller forskningen oss at i det daglige styrer sanseinntrykk og følelser våre valg og atferd. Vi går på autopilot og reagerer intuitivt på form og farge, på mønster og tekstur, på størrelser og store ord.

Det er altså viktig å stå ut i mengden, skille seg fra konkurrenter, bli sett, og bli valgt. La oss ta en titt på seks suksessfulle trender.

Duse paletter

Naturlige farger i form av oker og pastell gir oss et nedtonet og vennlig uttrykk. Pakningene fremstår med en myk og varm aura som fanger vår oppmerksomhet på en rolig og dempet måte, fremfor skrik og skrål med intens fargebruk og skarpe kontraster.

Pakningsdesign

Paletten føles nær og inderlig, mer menneskeliggjort og skaper et personlig bånd til sitt publikum.

Generelle trekk: Varme jordtoner, pastell, kremfarge, fersken, rosa.

Grafisk design

Et typisk eksempel på det nedtonede og mer vennlige uttrykket – ny øl-serie fra Svensefjøset mikrobryggeri både ser, og er hjemmelaget på gården. Designet av Strømme & Throndsen.

Minimalistisk fargepryd

Denne trenden fortsetter med uforminsket styrke, og med god grunn ettersom stadig flere merkevarer ønsker å fremstå transparente og oppriktige.

Vekk med alt av overflødig grafikk, kun det aller nødvendigste skal være igjen – et nedstrippet uttrykk som formidler selve essensen av produktet og lar typografi og farge skinne.

Pakningsdesign

For at noe skal bli tydelig må noe velges vekk. En krevende øvelse selvsagt, men desto mer viktig for å skille seg ut og komme gjennom med ett, tydelig budskap. For 2019 virker det som om det tilføres enda mer farge i dette rene uttrykket.

Generelle trekk: Få grafiske elementer, luftig uttrykk, fargekontraster og fargeflater, ryddig og elegant oppsett.

Identitetsdesign

Når noe er utviklet med kun naturlige ingredienser kan det være en fordel å fremstå mest mulig nedstrippet og oppriktig – blir liksom mer troverdig da. Den nye hårpleieserien RÅ fra Define er elegant designet av Cretalux.

2D illustrasjon

Vi ser et økt fokus på forenkling av design, typografi og farger for å fremstå distinkt i en stadig mer kaotisk hverdag hvor vi teppebombes av visuelle stimuli. Bruk av flat eller to-dimensjonal illustrasjon samsvarer med denne trenden og er ideell å bruke på nær sagt alle mulige materialer.

Pakningsdesign

Ved å fjerne 3D-effekter i illustrasjonen fremstår designet skarpt og klart – samtidig som det er fleksibelt og kan tilpasses mange komposisjoner. De flate illustrasjonene er en perfekt kombinasjon av estetikk og funksjonalitet.

Generelle trekk: Enkle former, robust uttrykk, ingen 3D-effekter, flatt.

Konsept

Den nye Synnøvejenta fremstår sterk og tydelig, og har ifølge bransjekollegaer alle muligheter til å bli like ikonisk som Stupedama, Sundagutten og Stratoskua på sikt. Sola er fremdeles med – og skinner om mulig enda sterkere etter forenklingen vi har gjort.

> Synnøve Findens identitet

Fargerike forløpninger

I vår digitale hverdag hvor mye skjer på skjermer er denne trenden midt i blinken. Forløpninger mellom friske og klare farger egner seg svært godt på digitale flater. Det tilfører dybde i uttrykket og oppleves «fresht» og moderne.

Design og dagligvarer

Fremover vil vi nok se at forløpninger brukes mer som hovedelement på pakningsdesignet, fremfor å være begrenset til enkelte detaljer eller som et bakteppe. Neonfarger er også på vei inn igjen.

Generelle trekk: Forløpninger, friske farger, selvlysende farger (neon).

Mønstermagi

Vedvarende trend de siste årene, men fortsatt like aktuell. Her er det repetisjon av grafiske elementer og former som gjelder. Effekten er ofte et visuelt smell i hylla og vi gjenkjenner merkevaren på lang avstand basert på mønsteret, og helt uavhengig av navn og logo.

Pakningsdesign

Dette uttrykket har uendelige variasjonsmuligheter og egner seg derfor godt på produkter med mange smaksvarianter. Ofte ordentlig tøft.

Generelle trekk: Repeterende bruk av mønster – visuelt ekko, ulike farge- eller formvariasjoner innenfor samme tema.

Identitetsdesign

Din Skyr® fra Q-meieriene kommer i to ulike smaksvarianter to ganger i året i et begrenset antall. Forbruker kan selv være med å stemme frem sine favorittsmaker på nettet. Bruken av frukt og bær i et repeterende mønster samt et gjenkjennelig gull-lokk gjør at denne yoghurten «smeller godt» i hylla!

> En limited edition som blir lagt merke til

Tro mot retro

Denne trenden øker i popularitet, spesielt innen mat og drikke. Uttrykket er lett å relatere seg til ettersom det henter virkemidler fra vår felles fortid. Man får følelsen av svunne tider, autentisitet og solid kvalitet – uendret siden produktets spede begynnelse for lenge siden.

Design og trender

Retrodesign forteller en historie om tradisjon, respekt og dedikasjon, verdier som fortsatt står seg godt – litt som vinyl.

Generelle trekk: Retro typografi, utstrakt bruk av streker/linjer for å fremheve, miks av flere fonter, maksimalisme og detaljerikdom.

Fortsatt godt pakningsår 2019!

> Pakningsdesign og trender 2018 > Pakningsdesign og trender 2017 > Pakningsdesign og trender 2016 Pakningsdesign og trender 2015 > Pakningsdesign og trender 2014

Vis profilen til Thomas Joyce