Tankelederskap, merkevarebygging og salg

Tankeledelse har vært et begrep en god stund og er nå i økende grad også knyttet til B2B salg av kompetanse.

En tankeleder er en formidlingsekspert 

Googler du «thought leadership» får du 890 000 000 resultater, og mye handler om branding, digital markedsføring og personlig posisjonering, med utgangspunkt i ditt ekspertområde. I følge leksikon er en «ekspert» en spesielt sakkyndig person.

I forrige ukes episode av Folkeopplysningen på NRK ble blant andre Debattens programleder, Fredrik Solvang, spurt om hva som er en god ekspert.

– En god ekspert har den akademiske balasten i orden, og er ikke minst en god formidler. Det hjelper lite å ha det ene hvis du ikke har det andre.

Det viktigste er egentlig å klare å formidle. Jeg tror ut fra størrelse at Høyskolen Kristiania er uproporsjonalt ofte på besøk hos oss og det tror jeg er fordi de er dyktige til å dyrke frem nettopp: Formidlere.

Tankeledelse

Tidligere kollega, Karl-Fredrik Tangen, i den gang Bates, nå førstelektor ved nevnte høyskole, blir i det samme programmet spurt om hvorfor han tror han er en yndet rikssynser og «ekspert» på alt mellom himmel og jord.

– Jeg uttaler meg på en måte som mediene liker, og bruker tre setninger på å formidle noe som kanskje burde vært på 14.

Karl-Fredrik Tangen

Det skal legges til at Karl-Fredrik, i kraft av sin utdannelse og interesser, har satt seg inn i og reflekterer over mye og mangt.

Skrivekoden

Audun Farbrot, fagsjef forskningskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania, gav i fjor ut boken Skrivekoden; ti nøkler til en god og effektiv tekst.

Og som Audun skriver innledningsvis: Altfor mange tekster er intetsigende, uforståelige, uinteressante, irrelevante, fargeløse, upersonlige, fantasiløse eller på andre måter dønn kjedelige.

Det finnes imidlertid ingen grunn til at en tekst skal være kjedelig, selv om den tar for seg et seriøst tema. Kjedelige tekster har ikke livets rett.

10 skrivetips

På lanseringen av Skrivekoden tok jeg noen snapshots fra salen. Den niende skrivenøkkelen, inklusive drøssevis av råd og tips, får du hvis du leser boken. Og den kan du kjøpe HER.

Merkevarebygging og salg

Mens tankeledelse lenge har vært forbundet med forskere med gode formidlingsevner, har begrepet nå fått et kommersielt innhold.

I podkasten Ledertips med Alexander Haneng gjester Christoffer Bertilsson, aka MR LinkedIn, i episoden 9, 7 og 5. Også Astrid Valen-Utvik, ekspert på kommunikasjon i sosiale medier, er gjest i et par episoder.

Alle vel verd og få med seg dersom du vil bygge digitale relasjoner, styrke virksomhetens merkevare, deg selv som leder, og øke salget.

Podkast

Tankelederskap, også kalt social selling, er altså i ferd med å ta av i forhold til branding og salg. Skal vi tro Mr LinkedIn vil strategien eksplodere de to, tre neste årene.

Kunnskapsvirksomheter, og særlig innen B2B salg, vil dra stor nytte av at ledere og kompetansemedarbeidere er godt synlig i SoMe, og LinkedIn spesielt.

LinkedIn

Mr LinkedIn har flere konkrete tips som i hovedsak kan oppsummeres (etter hukommelsen) som:

  • Bestem deg for hva du vil fremstå som ekspert på
  • Hver tilstede i feeden en gang i uken (minimum). Kontinuitet er viktig
  • Skriv artikler – om enn en håndfull ganger i året
  • Del andres artikler o.l, gjerne med din kommentar
  • Dokumentering: Post bilder/videoer fra ting du er med på
  • Engasjer deg i «drømmekunden» ved å like og kommentere det hun legger ut
  • Engasjer deg i kolleger og andre eksperter i nettverket ditt

Anbefaler altså episodene med Christoffer Bertilsson, og ville faktisk begynt med episode 9: 5 ting ledere kan bruke LinkedIn til.

– Begrepet «leder» går mye igjen – men blåssidet, jeg «leser» det ikke som en stillingsbeskrivelse, men som en som kan og vil noe. Det er sikkert Haneng & co enige i.

SoMe-fenomenet alle snakker om

Å bygge sin egen ekspertprofil på LinkedIn lar seg gjøre for de fleste. Med fokus og en god dose innsats og tålmodighet kommer du dit.

Jeg har et års-tid fulgt garyvee på Instagram. Har skjønt at det er noe med fyren, men har liksom ikke involvert meg noe særlig. Det er veldig mye lyd og visuell støy, og selv om jeg liker godt å banne selv, så er Gary Vee altså helt ekstrem. Og alt ropes.

Tankelederskap
Instagram posts og stories

Etter å ha hørt Ledertips om tankeledelse, hvor Gary Vaynerchuk blir referert til som en med unik tankepersonlighet, måtte jeg se nærmere på godeste Gary, og ble mildest talt både fascinert og imponert.

Hvor mange kontoer Gary Vaynerchuk har på Instagram har jeg ikke oversikt over, men hvis du tar den jeg tror er størst, med sine 8,4 millioner følgere, og ser på antall poster; 6088 og vet at Instagram fyller 10 år kom oktober 2020, så snakker vi rett under to om dagen hvis han startet i oktober 2010. I tillegg kommer en utrolig mengde som ligger på «stories».

Tankeledelse
Facebook, YouTube og LinkedIn

Har ikke sjekket Twitter, Snapchat, Tiktok, eller hva det nå kan være han i tillegg måtte formidle sitt tankelederskap på.

Jeg har sett noen av filmsnuttene på Instagram stories, og la særlig merke til en – som jeg dessverre ikke finner igjen; budskapet er til de unge håpefulle som vil bli influencere, YouTubere eller hva det måtte være, og som gir opp etter tre, fire oppdateringer, få likes og ingen nye følgere.

Gary Vaynerchuk begynte på Facebook for 13 år siden og jobba hele dagen og halve natta. Han postet, bygde nettverk og engasjerte seg i andres oppdateringer.

På forretnings- og reklamemannens YouTube konto ligger det 2382 videoer. Ser du «44 år på 9 minutter» får du et innblikk i hans gjøren og laden. Og han banner altså ikke så mye i TV-intervjuer. Ila 9-minutter hører du F-ordet bare fire ganger, men ellers bannere han gjerne høyt og ofte i alle andre kanaler.

Tydeligvis kan viktige budskap så absolutt bannes frem.