Maarud i ny drakt
– Design er en veldig viktig faktor for å sikre vekst for våre produkter, forteller Michael George, ansvarlig for merkevare og design i Maarud. – I prosjektet har vi vært opptatt av å utvikle et designspråk som gjør Maarud lett å gjenkjenne på tvers av produkter, en ny gullstandard. Samtidig har vi ønsket at de visuelle merkemarkørene bygger opp under vår kompetanse og stolte historie.
Grid branding AS vant kontrakten om å lage identitets- og pakningsdesign for Maarud på forsommeren 2022. Tildelingen skjedde etter en byråkonkurranse, hvor Grid branding blir eneleverandør på pakningsdesign for selskapet.
– Grid har overbevist oss hele veien, fra pitch til produksjon, med sterke kreative uttak med et solid strategisk fundament, sier George.
Tar skjoldet tilbake
– Den overordnede kreative ideen bak redesignet er å endre formen som rommer Potetgull-navnetrekket til å bli et tydelig våpenskjold. Det forsterker den ønskede posisjonen til Maarud, og gir samtidig et distinkt blikkfang, forteller kundeansvarlig for Maarud, og strategisk rådgiver i Grid, Thomas Grotle.
Det nye Maarud-skjoldet implementeres på alle Maarud-produkter som en distinkt og sentrert merkemarkør som brukes på alle produkter i porteføljen.



– Men selv om merkevaren er den samme, har de ulike produktseriene sine særegenheter. Derfor er vi svært bevisste på å ha en dynamisk bruk av skjoldet. Formen er alltid lik, men uttrykket er designet for å forsterke opplevelsen og personligheten knyttet til hver produktserie, forteller Thomas Grotle.
Viktig kunde for Grid
– Maarud er allerede rukket å bli en viktig kunde, med høy aktivitet, forteller byråleder i Grid branding, Henning Gustavsen. Byrået er fra før sterkt til stede i norsk dagligvare gjennom å ha utviklet strategi, konsept, navn og design for hundrevis av produkter. Byrået jobber regelmessig for bla. Q-Meieriene, Kavli, Ringnes, Norgesmøllene, Coop, Orkla Foods, Frøya Salmon, Grilstad og Hoff.
– Vi merker at vi tiltrekker oss og kan beholde de beste hodene i bransjen når vi jobber for kjente merkevarer. Å vinne denne pitchen på merkevare- og pakningsdesign bekrefter at vi er blant de beste merkevarebyråene innenfor dagligvare, avslutter Gustavsen.
Toppbildet: Fra venstre - Kjetil Evensen, Thomas Grotle, Henning B. Gustavsen, Michael George (Maarud) og Stine Strand.
Kontakt hos Grid branding: Thomas Grotle, 415 25 636 thomas.grotle@grid.no. Kontakt hos Maarud: Michael George, 911 88 779 michael.george@maarud.no