Get the restaurant feeling

Orkla Foods ønsket et nytt sub-brand rettet mot forbrukere som er villig til å betale mer for en premium pizza.

Merkevaren og produktet

BigOne er guttas pizza, og har en tydelig forankring i amerikansk pizzatradisjon og kultur.

Bunnen på den nye pizzaen er tykkere og luftigere enn øvrige BigOne-varianter, og har slektskap til den særegne pizzabunnen som storbyen Chicago er kjent for.

Bacon er den viktigste toppingen.

Identitet og pakningsdesign

Premuim kan formidles på en rekke ulike måter. Det viktige er at designet styrker hovedmerket, formidler egenskapene til produktet, og skaper relevante forventninger i et uttak som målgruppen identifiserer seg med.

Løsningen ble et design som spiller mer på kvalitet enn luksus. Kjennetegn og personlighet er inspirert av det røffe, maskuline uttrykket som preger nye, populære amerikanske restauranter hvor råvarekvalitet er viktig.

Designet skal gi en opplevelse av at dette er pizzaen for folk som vet å verdsette kvalitet: Serienavnet Chicago Style peker på verdiløftet og viktigste produktfordel, bunnen. Restaurantskiltet med “Chicago style” gir konseptet tilstrekkelig identitet, som forsterkes av pay-offen “Get the restaurant feeling.”

For å skape umiddelbar BigOne-opplevelse og gjenkjennelse, er den amerikanske storby-skylinen beholdt.

Den visuelle utformingen av badgen som formidler smaken “Bacon bonanza”  signaliserer at en kjøttspesialist står bak.