Visuell kommunikasjon
Markedsmateriell
Spekemat
Visuell kommunikasjon
Web

En merkevares hamskifte

Fra italienske Santa Kristina til «erkenorsk» merkevare, inspirert av vikingenes tradisjoner og solide håndverk. 

Bakgrunn

Santa Kristina er en serie langtidsmodnet spekemat fra Nortura og Gilde som har vært på markedet siden 2006. Produkter og merkeidentitet er inspirert av italiensk spekemat-tradisjon, men produseres på Tynset i Hedmark og er altså «erkenorsk».

Med sitt tørre innlandsklima og friske fjelluft har Tynset et ideelt utgangspunkt for langtidsmodning av spekemat. Spekeskinkene modnes i 24 måneder, noe som gir en mør og fløyelsmyk skinke som smelter på tungen.

Merkeidentitet
Innsikt og inspirasjon: Prosjektleder Espen Gulbrandsen i samtale med fabrikksjef Geir Inge Høistad hos Nortura på Tynset

I Norge har vi stadig økende interesse for norske råvarer og kortreist mat av høyeste kvalitet. I dette ligger det mye kraft og markedspotensiale, som ikke forløses med merkenavnet Santa Kristina.

Oppgave og løsning

Med utgangspunkt i norsk råvare og en unik foredling blir spekeskinkene nå reposisjonert under det nye merkenavnet Tronfjell. Det er fra dette fjellet, selve Tronfjell, at fjelluften blåser nedover mot Tynset og skaper ideelle modningsforhold for spekeskinke.

Tronfjell: Navnet regnes for å være et sammentrekningsnavn, av norrønt þróndr, «gris, galte», som viser til fjellets runde form (SNL).

Den nye visuelle identiteten henter inspirasjon fra vikingenes mønstre og runeskrift. Kombinasjonen av svart og hvitt blandet med en kjølig blå farge gir et elegant og sobert uttrykk – passende for et premium produkt. Ornamentale elementer er med på å underbygge stolt historie og solid håndverkstradisjon.

Grid har levert ny posisjoneringsstrategi, merkearkitektur og merkeplattform, samt utvikling av nytt merkenavn i tillegg til visuell identitet og designspråk for Tronfjell.