Kärcher i butikk
Grafisk design
Visuell kommunikasjon
opplevelse i butikk
Butikkopplevelse

Kärcher hele året

Hvordan utnytte en sesongavhenging markedsledelse til å løfte salget?

Bakgrunn

Kärcher er markedsleder på høytrykkspylere i Norge, og har god distribusjon i de store byggevarekjedene. Problemet er at høytrykkspylere er ekstremt sesongutsatt, og at så og si hele salget skjer i vår- og sommermånedene.

Kärcher har en stor portefølje renholdsmaskiner, og ønsket å se på muligheten til å utnytte sin posisjon til å selge flere produkter og mer tilbehør.

Problemstilling: Grid ble engasjert for å kartlegge hvordan Kärcher egentlig fungerer i butikk, og hvilke løsninger som vil bidra til å aktualisere merkevaren og løfte salget.

Løsningen

Det ble tidlig klart at det ikke var mangel på Kärcher-produkter i butikkene, men at kundene hadde store problemer med å orientere seg i sortimentet. Kärcher nådde ikke frem med budskapet, og kundene forstod ikke forskjellen på produktene.

Løsningen ble å kategorisere porteføljen i bruksområder kundene lett identifiserer seg med; “Garasje og uterom” “Bad og kjøkken” “Vindusvask” osv.

Utstillingene ble mer intuitive, og produktene fremstod tydeligere. Bedre merking og mekanisert kommunikasjon beskriver produktfordeler, funksjoner og tips som engasjerer og positivt forsterker kundeopplevelsen.

Sortimentet ble trimmet og optimalisert, og tilbehør ble sameksponert med hovedproduktet. For å håndtere varegrupper som vokser og krymper med sesongene, ble det utviklet et rotasjonsbasert salgstorg, som alltid fokuserer på aktuell sesong med tilhørende produkter.

Med full utrulling av det nye shop-in-shop konseptet i OBS bygg våren 2019 vil Kärcher oppleves mer relevant og inspirerende enn noensinne. Og salgstallene vil komme etter hvert.