Delikatesse
Merkenavn
Brand codes
Brukeropplevelse

En hyllest til apoteker Maschmann

Ved etablering av nye merker er navnet i særklasse det viktigste identitetselementet.

Bakgrunn

Tvenge familien har vært en sentral drivkraft i å revitalisere hele Skøyen-området til den yrende bydelen den er i dag med alt det innebærer av tjenestetilbud og boliger.

I 2011 ble Grid involvert i Tvenges planer om et matmekka på Skøyen. Et nytt bygg skulle reises og matkonseptet de så for seg skulle konkurrere med Oslos aller beste delikatessebutikker. 

Strøm-Larsen på Torshov, Fjelberg fisk & Vilt på Frogner, Georg A. Nilsen på Majorstua og Gutta på St. Hanshaugen var alle konkurrenter som var høyt respektert, men som det skulle tas markedsandeler fra. Men dette skulle være noe helt eget. Ambisjonene var skyhøye og målet var at dette skulle bli en destinasjon, som folk krysset byen for å besøke.

Etableringen utfordret manges tankesett om at det nærmest er umulig å bygge opp en merkevare innenfor dette segmentet som ikke er et operativt familieforetak drevet gjennom flere generasjoner.

Løsning

Ved etablering av helt nye merker er navnet i særklasse det viktigste identitetselementet, siden det er det mest frekvente. Et viktig kriterie var at navnet evnet å utmerke seg uten at det virket konstruert og at det hadde en klang av noe ekstraordinært. 

Navnet Maschmann fant vi etter å ha dykket ned i historien om Skøyen som område.

Delikatesse

Hans Henrich Maschmann (1775-1860) var en norsk apoteker, kjent for å forsyne landet med medisiner under Napoleonskrigene.

Han var sønn av Johan Heinrich Maschmann og Karen Sverdrup som blant annet eide Karenslyst. Han døde i 1860 og fikk i 1873 oppkalt Maschmanns gate etter seg. Han satt også på eiendommen Karenslyst på Skøyen, der han siden 1821 hadde eid Maschmanns løkke som lå i Prinsessealléen 8. (Du kan lese artikkel om eponymer; merkenavn som posisjonerer pionérer HER)

Hans Henrich var meget svakelig som barn. Det fortelles “at han daglig maatte bades i Kjødsuppe, og nedpakket i Bomuld ble han sat paa en lunken Kakkelovn”.

I 2012 åpnet Maschmanns matmarked på Skøyen.

Navnelaging

I identiteten benytter vi klassiske signaler som «British racing green» som hovedfarge med et håndtegnet navnetrekk i gull. Navnetrekket representerer noe familiært med en touch av ekstravaganse og er basert på John Baskerville (1706-1775) sitt skriftsnitt med samme navn.

En tydelig kontrast til Matmarkeds groteske typografi gjør at det får den oppmerksomheten det fortjener. Baskerville brukes også som hovedtypografi i løpende tekst og annen kommunikasjon. Fargevalget og materialvalg er bevisst enkelt og danner et rolig bakteppe for et matmarked som bugner av varer og sansbare inntrykk på alle kanter. 

Maschmanns er i dag en stor suksess, med solid økonomi og nærmere 17 000 følgere i sosiale medier. Maschmanns har skapt positive ringvirkninger for hele bransjen og alle som verdsetter det å spise god mat.

Romlaboratoriet har stått for innredningen av Maschmanns matmarked og brasseri. Se romlab.no