Tjenestedesign
Tjenestedesign
veifinning
Tjenestedesign
wayfinding
Tjenestedesign
Tjenestedesign

Sommerbruddet 2016

Sommeren 2016 tok NSB i bruk et nytt system for håndtering av planlagte avvik. Gjennomføringen gikk bedre enn noen gang!

Raskt, enkelt og effektivt

NSB hadde behov for et bedre veifinningssystem ved planlagte avvik som oppstår ved arbeid og vedlikehold. De ønsket et raskere, enklere og mer effektivt verktøy for å lede de reisende til oppstillingsplass for ‘buss for tog’ eller til T-banenettet.  Systemet skulle også forbedre og forenkle jobben til NSB sine kundeveiledere.

Svært fornøyd

Det nye veifinningssystemet består i hovedsak av permanente skilt plassert der det er naturlige veivalg. Skiltposisjonene identifiserte vi gjennom analyser av de reisendes bevegelsesmønster, stasjonens arkitektur og plassering av buss eller T-bane for tog.

Resultatet er at de reisende får tydelig informasjon der de trenger det. For kundeveiledere krever skiltsystemet lite forkunnskaper, og responstiden blir kortere og muligheten for feil og misforståelser minimeres.

Undersøkelser NSB gjorde i 2016 viste at 95% var kjent med at det var planlagte arbeider og innstillinger, og 85% av de som var berørt var svært fornøyd med sitt møte med en kundeveileder i NSB.

Fra idé til realisering

Grid har vært involvert i å identifisere kommunikasjonsbehov, etablere veivisningsprinsipper, produktutvikling av skilt og systemer, produksjon og oppfølging ved implementering.

Skiltene er enkle og robuste. De er basert på mekaniske aktivisering / deaktivering ved hjelp av vippefunksjon. Kundeveileder aktiviserer raskt skiltene med en konduktørnøkkel.

Service Design Award

Tjenesten Alternativ Reise for NSB er finalist i Service Design Award 2017. Vi gratulerer Uniform design og NSB med fortjent finaleplass! takker for flott samarbeid så langt. Og sier tvi, tvi i Madrid 2. november!

Tjenestedesign

Hos Uniform finner mer om prosjektet Alternativ reise og du kan lese om finaleplassen i Service Design Award 2017 her.