Fra havet
Redesign av Coops eksisterende fiskeserie setter fokus på at det skal være enkelt å spise fisk.
Innsikt
For Coop er sjømat en kategori som er viktig for både butikk og folks helse.
Ettersom salget av fiskeprodukter har gått noe ned de siste årene, er det viktig å rekruttere nye brukere, og da spesielt yngre målgrupper.
Undersøkelser i målgruppen 18-29 år viser at sjømat velges bort fordi det anses som altfor avansert å lage. Mange yngre syntes også at fiskeprodukter ser kjedelig og uinspirerende ut, og flere sier at de ikke vet hvordan det skal tilberedes.
Løsning
Byråets oppgave kan enkelt oppsummeres som: Design en serie fristende fiskeprodukter som appellerer til «fiske-dummies» – lett å lage, lett å like. Med det eksisterende navnet «Fra Havet» ble nettopp havet tema i det nye konseptet. Gjennom en distinkt fargepalett inspirert av havet og bruk av bølgeformer skaper vi et lett gjenkjennelig pakningsdesign på tvers av både ferske og fryste varer – Fra havet skal være lett å finne.
Logoen er redesignet med et mer moderne navnetrekk supplert med bølgeformer. Vi har også laget payoff som oppsummerer kundeløftet: God sjømat – helt enkelt! Utstrakt bruk av fristende matfoto med moderne måltidsløsninger er inspirerende og treffer de unge.
En markant tips-boble med 1-2-3 oppskrift forsterker budskapet om at dette kan alle få til. Ulike fisketyper har fått differensierende farger – lettere å velge din favoritt. Kommunikasjon utendørs og i butikk er tuftet på samme konsept som pakningsdesignet, enkelt og smakfullt!
Oppdragsgiver: Coop Norge SA Fotograf: Aina C. Hole