Maarud med nytt design: En stoltere og mer gjenkjennelig merkevare
Maarud har lansert en ny visuell identitet som styrker merkevarens posisjon i markedet. Med skjoldet som merkemarkør og en fleksibel designstruktur, sikrer redesignet både gjenkjennelighet og rom for produktenes særegenheter. Dette gjør det enkelt å oppdage Maaruds over 60 snacksprodukter, samtidig som merkevaren skiller seg tydelig fra konkurrentene.
Lett å finne, lett å kjøpe
Maarud ønsket å utvikle et design med i tråd med prinsippene til Ehrenberg-Bass Institute. Målet var å gjøre merkevaren Maarud lett å oppdage i butikken, uavhengig av om du er på jakt etter popcorn eller Potetgull.
Det var en klar føring at dagens forbrukere umiddelbart skulle finne igjen sin favoritt også etter redesign.
Fokus på distinkte merkeelementer
De beste distinkte merkeelementene (distinctive brand assets) er de som også bygger opp under merkevarens ønskede posisjon. Det var Maarud som brakte potetchips til Norge, og er landets eldste chipsprodusent. Vi ønsket derfor å etablere en merkemarkør som forsterker Maaruds kompetanse og stolte historie.
Skjoldet binder porteføljen sammen
Potetgull er Maaruds mestselgende produktserie med et design som inneholder et element som kan minne om et skjold. Vi så et stort potensial i å endre formen slik at oppfattelsen av skjoldet ble mer umiddelbar fordi skjoldet bygger opp under ønsket posisjon gjennom å symbolisere stolthet, styrke og mot.
Forskningen viser dessuten at sansbare signaler som vi forstår, huskes bedre.
Rom for variasjon
Maarud har over 60 snacksprodukter i porteføljen sin. De er alle deler av samme merkevare, men leverer likevel ulikt på funksjonelle og emosjonelle behov.
Det nye identitetssystemet tar hensyn til dette. Gjennom å midtstille skjoldet skapes det mer rom til synlig variasjon i bakgrunnen. Eksempelvis har den ekstra sprø chips-serien Superchips en superbombe bak skjoldet, og fonten mer energisk enn for Potetgull for å nå en yngre brukergruppe.
Tortilla, som går “all in” på ekstra rike smaker, har fått et røft stilisert tortilla-flak i bakgrunnen og et tøffere navnetrekk.
Baksider som blir lest
Teksttunge baksider ble byttet ut med et felles designgrep som blir lagt merke til: Blikkfanget er et stort bilde av ett eksemplar av produktet i posen med tre grunner til valg knyttet til bildet. Øvrig innsalgstekst er kort og presis, alltid under 25 ord.
Redesignet av Maarud viser at selv om man velger å følge Ehrenberg-Bass sitt mantra om å være distinkt, ikke trenger å gi opp andre behov som gir merkevarer suksess:
Merkemarkører kan designes for å bygge posisjon. Og gjenkjennelighet på tvers kan forsterkes samtidig som serier og enkeltprodukters behov for å formidle sin særegenhet blir ivaretatt.