Økt fokus på mat og drikke
Kampen om kundene i norsk convenience har aldri vært tøffere. Sammenlignet med andre skandinaviske land har Norge en kiosk-tetthet helt i toppen.
Narvesen har alltid fulgt med på hva vi nordmenn ønsker i hverdagen og denne tilpasningsdyktigheten har gjort Narvesen både relevant og attraktiv til enhver tid.
For å møte endrede kundebehov har Narvesen i samarbeid med Grid skapt en ny strategi der mat og drikke har fokus i mye større grad enn tidligere.
Revitalisering av Narvesens visuelle identitet
Strategiprosessen resulterte i en revitalisering av merkevaren som la grunnlag for flere endringer - fra skilting og butikk til kommunikasjon og visuell identitet.
Den nye visuelle identitet er trukket bort fra den tradisjonelle blåfargen og det fargerike regnbue-spekteret, og over i en dempet og forenklet fargepalett, slik at Narvesen i større grad skal oppleves som en matdestinasjon.
Logosymbolet er trukket frem som avsender på tvers av kommunikasjonsflater - fra skilting på fasade til animert signatur på digitale flater.
Bildestilen er oppdatert, der matkvalitet er i fokus og produktene er helten. Eksisterende typografi har blitt videreutviklet: Det er valgt et mer plassbesparende og fremoverlent snitt på hovedfonten. I kontrast til denne er det valgt en mykere støttefont som gir noen referanser til Narvesens historie.
Ny illustrasjonsstil
Illustrasjonsstilen er et nytt merkeelement som er utviklet for å visualisere Narvesens tilstedeværelse for folk på farten i ulike situasjoner. I tillegg ivaretar illustrasjonene personligheten til Narvesen som den kjente og kjære kiosken vi har hatt et forhold til i snart 130 år.
Illustrasjonene er implementert på all emballasje for produkter som er sentrale hos Narvesen, fra kaffekopp til iskopp, bakervareposer, pizzaesker og pølsepapir.
Illustrasjonene benyttes på tvers av kanaler, og gir Narvesen rom for å snakke om mer enn mat og drikke.
Et eksempel er illustrering av Narvesens bidrag til TV-aksjonen. Bøssebærerne ble fremhevet på kaffekoppen som sentrale bidragsytere, og vekket til live i en animasjon som ble brukt på digitale flater i butikk og SoMe for å støtte den gode saken.
Den justerte identiteten gjør at Narvesen nå kan møte behovsendringen i markedet, der matkvalitet står sentralt, og bidra til å endre oppfattelsen av hva Narvesen er og hva de leverer.
Oppdragsgiver: Reitan Convenience
Andre prosjekter: Retailkonsept | profilfilm | Gangbar