Friskt design for frisk smak og friske idéer
Da vi skulle fornye designet på Q-meierienes melk og matlagingsprodukter ønsket vi å underbygge både smaken og aktøren bak.
Oppgaven
Etter år med “best før, men ikke dårlig etter”, tok Q-meieriene ytterligere grep i kampen mot matsvinn: Forbedringer i verdikjeden gjør at smaken holder seg enda lenger. Ønsket var derfor et design som fortsatt viste produkt, men fremsto friskere.
Fargekoder og meierihvitt
Tydelig variantkoding er viktig både for å gjøre det raskt å finne den varianten av melk eller matlagingsprodukt du er på jakt etter. Samtidig var vi opptatt av å få nok hvitt inn i designet for å gi opplevelsen av rene, friske meieriprodukter.
Dynamiske former for en fremoverlent aktør
For basis-meieriprodukter som melk, rømme og creme fraiche, betyr aktøren bak produktene mye for valg av merket.
Vi ønsket derfor at designet både skulle speile Q-meierienes posisjon og personlighet. Der Tine er den tradisjonelle aktøren med lengst fartstid, er Q-meieriene utfordreren med innovasjon i blikket.
Vi valgte derfor å gi melk og matlagingsproduktene distinkte, dynamiske former som står i stil med Q-meierienes fremoverlente holdning. Disse formene gir Q et særegent uttrykk på tvers av produktkategorier, og gjør merkevaren lett gjenkjennelig.
Historiefortelling som blir lagt merke til
Melkekartongen er kommunikasjonsflaten der Q-meieriene potensielt når flest forbrukere. Men det fordrer at melkedrikkerne både får med seg at det kommer ny tekst på kartongen, og at nysgjerrigheten til å lese blir trigget.
Vi innførte derfor illustrasjoner som en sentral del av budskapsformidlingen. Det visuelle er ikke bare et blikkfang.
Illustrasjonene utformes for å styrke forståelsen av innholdet, og for å lade teksten med de ønskede følelsene. Jon Arne Berg ble valgt som fast illustratør. Hans moderne, men folkelige strek kler godt Q-meieriene, som ønsker å være en aktør som spiller på lag med forbrukerne.
Distinkt uttrykk og tydelig personlighet
Sluttresultatet er blitt et design som gjør Q lett å velge gjennom godt fjernsignal på tvers av kategorier, samtidig som personlighet og historiefortelling kommer tydeligere frem.
Oppdragsgiver: Q-meieriene Illustrasjoner: Jon Arne Berg, byHands. Foto: H2W Studio
![Fire kartonger med nytt pakningsdesign på Q-melk](https://cdn.sanity.io/images/ev9fkc4y/production/316a712de610c37958f07ca871a89f81becb70b8-1920x1080.jpg?w=1920&fit=max&auto=format)
![Nytt pakningsdesign på rømme](https://cdn.sanity.io/images/ev9fkc4y/production/58966ef4deb76e4c7469edb43949bfe2b0b79d6e-1920x1080.jpg?w=1920&fit=max&auto=format)
![Redesign av pakningene på creme fraiche](https://cdn.sanity.io/images/ev9fkc4y/production/4c6b73fd7e99363f722ab1c2238beef5e6a80af1-1920x1080.jpg?w=1920&fit=max&auto=format)
![Fire beger med nytt pakningsdesign](https://cdn.sanity.io/images/ev9fkc4y/production/154412e2bf69ac428af01acb07f5adb093e88312-1920x1080.jpg?w=1920&fit=max&auto=format)
![Illustrasjon av klimasmart innovasjon](https://cdn.sanity.io/images/ev9fkc4y/production/1fda06aafe7b07988bb8f01f37021909c77ba295-1920x1080.jpg?w=1920&fit=max&auto=format)
![Illustrasjon på Q-melk](https://cdn.sanity.io/images/ev9fkc4y/production/dfbe0321b1fd891974cfcb4780f03a78c61c60f9-1920x1080.jpg?w=1920&fit=max&auto=format)
![Fire sider av kartongen på Q-melk](https://cdn.sanity.io/images/ev9fkc4y/production/a816a47d2c820c862f26ae796deb9b10be6b54cd-1920x1080.jpg?w=1920&fit=max&auto=format)