Julestemningen er i boks
Hamar Lillehammer Julebrus er nå lansert på boks med et nytt og tydelig design. Flaskens ikoniske utseende er tilpasset for boksen, med ekstra fokus på merkevaregjenkjennelse. Lanseringen ble støttet av en sjarmerende reklamekampanje som kombinerte juletradisjon med moderne underholdning på plattformer som YouTube og TikTok
Hvilket navn søker du etter på Oda?
Da Hamar bryggeri tidlig på 1960-tallet lanserte julebrus var den ikke bare en av Norges første, den ble også bare solgt i Mjøs-traktene. I dag finnes det over 60 ulike julebrus på markedet.
Da vi skulle overføre flaskedesignet til boks så vi derfor et behov for å gjøre det tydeligere hva brusen faktisk heter.
På flaskens etikett står det “Hamar Lillehammer bryggeri” på julenissens slede. Produsentnavnet er nå løftet opp og midtstilt på boksen, slik at det for alle er tydelig at produktet er Hamar og Lillehammer julebrus.
Den sukkerfrie varianten heter heller ikke lenger “Lettjulebrus”. Julebrus “Uten sukker” får frem denne informasjonen uten at selve produktet får et annet navn.
Rød eller brun?
Hva som er riktig farge på julebrusen er en av de viktigste, uviktige julediskusjonene, og skaper et stort engasjement hvert år.
Noen foretrekker de røde som ofte har en søt og fruktig smak som av bringebær eller rips. Andre vil ha de brune som også er søte, men litt fyldigere og minner mer om champagnebrus.
En utfordring når julebruse tappes på boks kan man jo ikke se selve brusen, slik man kan når den er på flaske. Fargen på Hamar Lillehammer Julebrus er derfor ivaretatt med et champagnefarget felt øverst på boksen.
Reklame som sjarmerer
Hamar og Lillehammer Julebrus på boks fikk en liten lanseringskampanje de siste ukene før jul. Formatet var korte prerolls og shorts på Youtube og Tik-tok.
Selv om seks sekunder går fort, kan det likevel virke lenge for en som egentlig vil se noe annet. Målet ble å bruke dette lille vinduet til å engasjere og underholde den som er “tvunget” til å se på, og dermed oppnå både høy oppmerksomhet og høy effekt.
Budskapet som skulle formidles var enkelt: Nå får du sukkerfri Hamar Lillehammer Julebrus på boks også.
Fordi dette produktet er en viktig del av julesesongen for mange, og dessuten gir masse julestemning i seg selv, kunne vi fokusere på de elementene som gjør produktet distinkt.
Ikke minst nissen og ordbildet “JULEBRUS” er en viktig del av identiteten, og vi oppdaget at med litt kreativ omstokking av bokstavene ble “JULEBRUS” til “JULEREBUS”. Derfra var veien kort til å lage små, sjarmerende julenøtter hvor løsningen alltid handlet om julebrus på boks.
Oppdragsgiver: Ringnes AS Originalillustrasjon: Per Solheim Illustrasjon tilpasset boks: Tomas Lindell