Elda – internasjonale retter med en lokal, islandsk vri.
«Elda« er islandsk for «å lage mat». Sammen med «Global dishes by local heroes» gis en klar beskjed om hva man kan forvente seg av det nye restaurantkonseptet på Keflavik flyplass:
Hos «Elda” bys de reisende på en unik spiseopplevelse med fokus på islandsk identitet og en lokal vri på internasjonale retter.
Norsk aktør i islandsk marked
SSP Norge ønsket å tre inn i det islandske markedet med to nye restauranter på Keflavik flyplass, Elda var en av disse. Grid fikk oppgaven med å utvikle et komplett restaurantkonsept med strategi, navn, visuell identitet, samt å tegne selve restauranten som var på hele 495 m2 og som umiddelbart skulle oppleves som Islandsk og en destinasjon i seg selv. Både anbuds- og utrullingsprosessen var et samarbeid mellom SSP og Grid.
Impulser fra utlandet med lokal vri
Islendingene er kjent for å reise til utlandet, bli inspirert for så å gjøre sin egen vri når de kommer hjem. Sammen med mesterkokkene Snorri Victor Gylfason og Isak Darri skapte SSP en meny av internasjonale retter med en lokal islandsk vri og med lokale råvarer.
Restaurantens design, kommunikasjon og planløsning hadde som mål å forsterke kombinasjonen av en restaurant og en grab ‘n’ go-løsning, samtidig som være veldig tydelig på at dette konseptet er unikt islandsk.
Spennende kontraster for alle sanser
Island kjennetegnes av sine tydelige kontraster. En noe røff natur med innslag av myk mose og ikke minst varmen som kommer fra det indre, med aktive vulkaner og varme kilder. Elda har integrert disse elementene i sin utforming sammen med et hovedelement som er en imponerende himlingskonstruksjon.
Identiteten er inspirert av naturen på Island.
Himlingskonstruksjonen er lyssatt med intervaller av colorflow som minner om både lava og nordlys og setter prikken over i-en på den islandske stemningen i restauranten. Restaurantens planløsning sørger for at passasjerer med god tid kan sette seg og nyte tilværelsen, mens de som ønsker å dempe sulten raskt, enkelt kan finne det de ønsker og komme seg videre. Skjermkommunikasjon med tydelig dayparting og bevegelige elementer bidrar til å vekke oppmerksomhet.