Hva mener du om språkbilder kjære, ChatGPT?

Mye og mangt skrives og sies om språkmodeller for tiden, og jeg er selv nysgjerrig på hva ChatGPT kan om mitt fagfelt. Men la oss først teste hva språkmodellen tenker om hvorfor vi bruker bilder når vi snakker og skriver.

Hvilken kunnskap har ChatGPT?

Planen er å teste ut hvilken kunnskap språkmodellen har gjennom en artikkelserie om mitt fagfelt som navneutvikler.

Tenker det kan bli både gøy og interessant. Og vip(p)s, kanskje vi lærer noe.

Men nå først ut, med utgangspunkt i en “på gøy” artikkel fra 2020, om et tema jeg syns er både fascinerende og morsomt - men også absolutt relevant for oss som jobber med merkevarer og merkenavn. For som vi vet; verdifulle merkenavn skaper et slags bilde - en forestilling, av hvilken verdi vi kan forvente at merkevaren leverer.

Les: Hvorfor bruker vi bilder når vi snakker og skriver?

Svaret fra ChatGPT, som du kan lese under, kom i form av overskriften “Språklige bilder: Når ordene maler historiene våre”, en innledning og fem lesverdige punkter - på omtrent like mange sekunder.

Når ordene maler historiene våre

Hvorfor er det at når vi snakker eller skriver, tyr vi ofte til språklige bilder for å forklare oss selv? Hva er det med disse maleriske uttrykkene som gjør dem så uimotståelige?

Vel, la oss dykke inn i den fascinerende verden av språklige bilder og utforske hvorfor de er en uunnværlig del av vår kommunikasjon.

1. Bilder gir liv til språket

Språklige bilder, også kjent som metaforer, er som små kunstverk i språket vårt. De gir liv til våre ellers vanlige setninger og gir leseren eller lytteren et mer levende bilde av det vi prøver å formidle.

For eksempel, når noen sier "få det inn med teskje," kan du nesten se for deg noen som forsøker å helle kunnskap i en teskje for å få det til å passe inn i noens hjerne. Metaforer lar oss bruke våre sanser til å forstå abstrakte begreper.

2. Bilder engasjerer følelser

Språklige bilder har en kraftig evne til å engasjere våre følelser. Når noen sier at noe er "høl i hue," er det som om vi ser for oss noen som gjør noe som virker fullstendig irrasjonelt. Vi får øyeblikkelig en følelse av forundring eller kanskje til og med bekymring.

På samme måte, når vi hører at noe gikk "helt på tryne," ser vi for oss en dramatisk og katastrofal situasjon. Disse språkbildene forsterker følelsene våre og gjør vår kommunikasjon mer levende.

3. Bilder skaper forståelse

Språklige bilder hjelper oss også med å forklare komplekse ideer på en enklere måte. Når vi sier at noe er "som å lete etter nålen i høystakken," trenger vi ikke å forklare i detalj hvor utfordrende oppgaven er.

Alle kan forholde seg til det bildet og forstå at det er en vanskelig oppgave. På denne måten hjelper språklige bilder oss med å forenkle og konkretisere abstrakte begreper.

4. Bilder er minneverdige

Har du noen gang lagt merke til at språkbilder er lettere å huske enn vanlige setninger?

Det er fordi de skaper visuelle og følelsesmessige inntrykk i vårt sinn. For eksempel, når noen sier "som å banne i kjerka," kan du umiddelbart se for deg en person som sier upassende ting på et hellig sted. Dette gjør det lettere å huske og gjentar setningen senere.

5. Bilder gir farge til språket

Språklige bilder er som fargerike penselstrøk på en ellers nøytral palett. De gir språket vårt personlighet, humor og originalitet. Når noen sier "nå har du gått bananas," får det oss til å smile og forestille oss noen som virkelig har overgått seg selv.

Så neste gang du hører eller bruker et språklig bilde, ta deg et øyeblikk til å verdsette hvorfor vi elsker dem så mye.

De gir liv til språket vårt, engasjerer våre følelser, forenkler komplekse ideer, er minneverdige, og gir farge til vår kommunikasjon. Språkbilder er kanskje ikke bare en del av språket vårt - de er essensen av hvordan vi uttrykker oss selv og deler våre historier.

Artikkelen fra 2020 hvor jeg har brukt språkbilder eller metaforer for å fortelle “historier” finner du her.

Fagartikler
Sidsel Lie