Hvordan skrive en inspirerende visjon? 7 tips og eksempler

Ikke alle virksomheter trenger en visjon som endrer verden. Det viktigste er å ha et felles mål som mobiliserer medarbeidere, gir tydelig retning, og skaper energi for å drive organisasjonen fremover.

Skap et bilde av fremtiden

En visjon er definert som «Et bilde av den fremtiden vi søker å skape». Definisjonen på en visjons-erklæring er en kort formulering som gir et inspirerende (mål)bilde av fremtiden.

Visjonen bør være en klar, motiverende melding om hvordan organisasjonen din skal bidra til at fremtiden skal se ut.

Du må ikke ha en visjon

For noen år siden hadde vi et oppdrag for en større organisasjon: Verdipyramide, merkeplattform og identitet. Verdidiskusjonene ble de mest krevende, og det ble etter hvert klart at virksomheten ikke hadde en visjon.

I hvert fall hørte ikke jeg noe vi kunne ta tak i å formulere til en melding som ville skape et godt bilde av den fremtiden organisasjonen ønsket å skape. Det er uansett bedre å være uten, enn å lene seg på noe usynlig og tanketomt som bare er pynt og skriverier. En visjon må gi mening. Altså være både begripelig og meningsfull.

I nevnte prosjekt besluttet vi at vi ville klare oss uten en visjon der og da. Misjonsformuleringene var tydelige og gode og det var ingen tvil om virksomhetens berettigelse, gjøren og laden.

Merkevarestrategien kom på plass, så også identitet med gode verbale og visuelle kjennetegn som virket samlende og ga en billedsterk posisjonering.

Vær mer pragmatisk enn semantisk

Noen skriver bøker om sin visjon og/eller holder lange taler (- andre holder festtaler) som bergtar tilhørerne og går inn i historien. Og nettopp kraften i en visjon, at den evner å motivere folk til å tro på det samme fremtidsbilde og jobbe i takt for å komme dit, gjør at alt og alle vil ha en visjon.

Pragmatikk vs semantikk; selv om jeg grunnleggende mener at begrepsforståelse er kunnskapsdrivende, er jeg også enig i at det kan være bortkastet å krangle om en formulering egentlig er et slagord, et manifest, en visjon, et hårete mål – eller hva det skal være. Det viktigste er at formuleringen(e) fungerer – gir retning og energi. Språk er makt. Ordene skal skape bilder.

Tidenes 7 tips

  1. Ikke gjør visjonen til et oppgulp av det du driver med
  2. Ikke gjør den kjedelig
  3. Ikke legg inn falske emosjonelle verdier
  4. Ikke ta med noe du ikke tror på
  5. Bruk språk og terminologi som passer til virksomheten
  6. Ikke lat som du er noe du ikke er
  7. Få input fra hele teamet

En utydelig visjon er ikke en visjon. Visjonen skal reflektere virksomhetens misjon og mål, og inspirere til innsats.

Tre eksempler:

  1. ASPCA (The American Society for Prevention of Cruelty to Animals): United States is a humane community in which all animals are treated with respect and kindness.
  2. SHELTER (The housing and homelessness charity): A Home For Everyone.
  3. Bill Gates: There will be a personal computer on every desk running Microsoft software.

I arbeidet vårt med å utvikle en merkevare for en ideell organisasjon etablerte vi både en verdipyramide (verdier, misjon og visjon) og merkeplattform (innsikt, merkeløfte, bevis og personlighet).

Du kan lese om prosessen og resultatet i caset: - Joda, det finnes masse folk som bryr seg.

Også i utviklingen av merkevaren Agilera var det hensiktsmessig å jobbe både med verdier, misjon og visjon, samt en merkeplattform.

Du kan lese om Agilera i caset: Agil produsent av radiofarmaka med presisjon i både virksomhet og merkevare.

Avslutningsvis tar jeg med svaret jeg fikk fra ChatGPT når jeg stilte spørsmålet: Kan du gi meg eksempler på gode visjoner?

ChatGPT: - Selvfølgelig! Her er syv eksempler på gode visjoner fra kjente selskaper.

Om de stemmer helt presist, har jeg ikke sjekket.

7 visjoner til inspirasjon

  1. Tesla: "To accelerate the world's transition to sustainable energy." – Tesla sin visjon fokuserer på en fremtid med bærekraftig energi og viser en klar retning for hele selskapets eksistensgrunnlag.
  2. Nike: "Bring inspiration and innovation to every athlete* in the world. (*If you have a body, you are an athlete.)" – Nike inspirerer og inkluderer ved å definere alle som atleter, samtidig som de fremmer innovasjon og prestasjon.
  3. IKEA: "To create a better everyday life for the many people." – IKEA har en enkel, men kraftfull visjon som uttrykker deres mål om å forbedre hverdagen for flest mulig mennesker gjennom deres produkter og løsninger.
  4. Google: "To organize the world’s information and make it universally accessible and useful." – Googles visjon reflekterer deres ambisjon om å strukturere og tilgjengeliggjøre informasjon globalt, en oppgave som føles både monumental og inspirerende.
  5. Patagonia: "We’re in business to save our home planet." – Patagonia legger stor vekt på miljø og bærekraft i sin visjon, som går langt utover tradisjonelle forretningsmål, og retter seg mot en større, global agenda.
  6. LinkedIn: "Create economic opportunity for every member of the global workforce." – LinkedIn viser tydelig hvordan deres plattform bidrar til å gi mennesker i hele verden tilgang til jobbmuligheter og økonomisk vekst.
  7. Amazon: "Å være jordens mest kundeorienterte selskap; for å bygge et sted der folk kan finne og oppdage alt de vil kjøpe på nettet." Amazons visjon fremhever deres forpliktelse til å være kundeorientert og tilgjengeligheten av et bredt spekter av produkter online.

Disse eksemplene demonstrerer hvordan kjente selskaper har skapt visjoner som ikke bare er tydelige og inspirerende, men som også er tilpasset deres virksomhetsstrategi og overordnede mål. Dette kan være gode referanser når man arbeider med å utforme en visjon for andre virksomheter.

Fagartikler
Sidsel Lie