Merkemaskotens comeback?

Selv om bruken av merkemaskoter har sunket markant de siste femten årene, ser det ut til at trenden nå er i ferd med å snu. Mye takket være oppdagelsen av at digitale plattformer gir merkemaskoter nye og unike muligheter til å bygge merkevarer og skape relasjoner med forbrukerne.

Barnslig, kynisk og gammeldags?

Mange forbinder merkemaskoter med produkter rettet mot barn - ikke minst på alle pakkene med mer eller mindre usunne frokostblandinger.

Men når man får tenkt seg litt om kommer man jo på mange flere: Duracell-kaninen, Colonel Sanders fra Kentucky Fried Chicken, Coca Cola-nissen, M&M’s-figurene, bartemannen på Pringles-røret, Michelin-mannen, Polly peanøtter, og den grønne kjempen til Green Giant. For å nevne noen.

Vi nevner i slengen Synnøvejenta til Synnøve Finden og den snakkende hesten til Stalltips, for å trekke et par eksempler opp av vår egen hatt.

Hvorfor bruke en merkemaskot?

Spørsmålet er vel snarere hvorfor ikke? Brukt riktig er en merkemaskot den mest effektive merkemarkøren i reklame og merkevarebygging og kan gi betydelige fordeler:

Etablere merkevareidentitet: En merkemaskot fungerer som et visuelt anker som gjør merkevaren umiddelbart gjenkjennelig og minneverdig. Den bidrar til å skille merket fra konkurrentene, samtidig som den skaper en tydelig identitet i forbrukerens hode.

Personifisering: Merkemaskoten menneskeliggjør merkevaren slik at folk kan engasjere seg følelsesmessig med den. Gjennom å formidle merkevarens unike personlighet og karakter, enten den er vennlig og tilgjengelig eller sterk og autoritær, påvirkes hvordan forbrukere oppfatter og husker merket.

Emosjonelt tilgjengelig: En god merkemaskot oppmuntrer til følelsesmessige reaksjoner. Enten responsen er latter, humring, sympati, likbarhet, samhørighet, anerkjennelse eller empati, vil en god merkemaskot gjennom å berøre forbrukeren og skape en følelse av kjennskap, tillit og lojalitet. Den hjelper merkevaren å knytte seg til forbrukere på et dypere nivå og fremmer langvarige forhold og merkevareambassadører.

Det siste er ekstra verdt å merke seg. Følelsesmessige og empatiske reaksjoner på reklame har aldri vært viktigere, men er likevel en mangelvare i det digitale landskapet: Ifølge IPA (Institute of Practitioners in Advertising) er “Reklamekampanjer som bruker maskoter 37 % bedre posisjonert for større markedsandel enn de som ikke gjør det”.

Bruken av merkemaskoter har stupt de siste 15 årene

Fallet har vært både jevnt og markant. Selv om mange av de gamle maskotene fortsatt holder koken (og noen har virkelig fått en ny vår), har det ikke kommet mange nye. Det kan likevel se ut som denne trenden er i ferd med å snu. Mye av årsaken til dette er noen markedsførere har oppdaget at digitale plattformer gir merkemaskotene nye og unike muligheter for å engasjere forbrukere.

i) Engasjement i sosiale medier

Man kan faktisk bli så glad i en merkekmasot at man velger å følge dennes profiler på Facebook, Instagram, TikTok eller X. Som for eksempel The GEICO Gecko.

ii) Augmented Reality (AR)

Hva med en selfie sammen med din favoritt-merkemaskot?

Med AR-teknologi kan en merkemaskot komme til live i den virkelige verden. Filtre og apper lar brukere samhandle med maskoten, ta en selfie og dele opplevelsen på sosiale medier. Eller man kan gjøre som M&M-figurene og forvandle hele Times Square til en virtuell spillehall.

iii) Virtuelle assistenter og chatbots

Hvem vil du helst snakke med når du er inne på en side og lurer på noe? En ukjent og upersonlig chat-bot? Eller en karakter du både kjenner og liker fra før?

Når en merkemaskot integreres i virtuelle assistentplattformer eller chatteboter, blir opplevelsen for kunden mer personlig og engasjerende.

Lær et nytt språk med Duo: Duolingo, og maskoten Duo, gjør det morsomt å lære seg et nytt språk. Last ned appen og øv akkurat når og hvor det passer deg - eller sjekk duolingo.com.

En maskot som hjelper brukere med spørsmål, gir anbefalinger eller forteller historier bidrar til en mer menneskelignende interaksjone, og legger til en porsjon vennlighet og kanskje moro til den digitale opplevelsen.

Ikke bare digitalt

I tillegg til alle disse digitale mulighetene, er det mye annet du kan bruke maskoten til. Ikke minst i pakningsdesign: Bruk av merkemaskot på pakning byr på en unik mulighet til å knytte produktet til merkevarebyggingen i kjøpsøyeblikket, enten dette er fysisk eller digitalt.

Blir du sjarmert av M&M-figurene er det ikke usannsynlig at du velger denne posen foran en pose M eller Non-Stop neste gang du er i butikken.

Lese mer?

  • I artikkelen Hvordan få mest mulig ut av markedsbudsjettet? kan du også lese om effekten av merkemaskot som distinkt identitetselement under tittelen "Effektiv reklame er ofte noe å le av".
  • I artikkelen Distinkte merkeelementer er avgjørende for at merkevaren skal lykkes tar vi for oss noen viktige grunnprinsipper, samt hvilke åtte kategorier elementer som er mest relevante. Merkemaskot er en av de.
Fagartikler
Thomas Mittun-Kjos