Merkevarens trylleformler og Sol som distinkt merkeelement og merkemaskot

Merkevarens fire trylleformler er basert på innsikt i hvordan vi mennesker er skrudd sammen og hva som effektivt påvirker oss i det daglige og gjør at vi lett husker ting.

Ny gledesspreder gjør dagen lysere

Morgenlevering har alltid hatt en sol som en del av logoen. Nå er solen fristilt, og går igjen i alle flater som Morgenleverings merkemaskot og gledesspreder.

En merkemaskot har vi når "talspersonen" også er merkets frontfigur, visuelle identitet og logo - og sånn sett symboliserer et nært og livslangt forhold, som for eksempel Michelin mannen, Tony the Tiger og Stratoskua. Og ikke minst comparethemarket.com sin Aleksandr Orlov.

Fire fine formler

Med innsikt og kreativitet skaper vi merkevarer som lykkes er greia i Grid, og vår uttalte misjon. I vårt arbeid med identitetsdesign, enten det er et redesign av eksisterende visuell identitet og logo, eller utvikling av nye merker med navn, logo og identitetssystem, har vi funnet fire formler som viser seg særlig effektfulle.

  1. Pendant: Den første og ofte mest effektive trylleformelen, i forhold til umiddelbar markesføringseffekt, er et relevant navn, helst konkret, med et visuelt motstykke. Klikk her så kommer du til innlegget om pendant, og merkenavn som effektivt posisjonerer produkter og tjenester.
  2. Alliterasjon og reduplikasjon: Den andre formelen er et relevant navn med klang som gjør navnet lett å huske. Artikkelen om alliterasjon og reduplikasjon kan du lese her. Case Liv laga for Hoff finner du her.
  3. Skjult budskap: En kode å knekke, enten verbalt eller visuelt, som bidrar til å gjøre merkevarens navn og/eller visuelle identitet ekstra interessant.
  4. Merkemaskot: Den fjerde fantastiske muligheten har over tid en særdeles relasjonsbyggende effekt fordi den gjerne skaper en emosjonell tilknytning. Oppmerksomhetsøkonomi, digital markedsføring og sosiale medier har gitt merkemaskoten (både "talsperson" og logosymbol) ny og forsterket aktualitet.

Jakten på Synnøve Findens merkemaskot.

Se også “Fra Lyntoto til Stalltips”.

Merkekarakterer er også populære

En merkekarakter er et kommunikasjonskonsept som varer over en viss tid, som for eksempel Tines Mr Melk og Shelldama – Ekstraservice, det er Shell det. Begge populære talspersoner for merkevaren som fortsatt huskes av mange.

«Tine melk er natyrlig rik på protyin, og jeg anbefaler tre... Nei vent, syv glass om dagen!»

Alexandr (- den store) er både logosymbolet og merkekarakteren

Lanseringen av kommunikasjonskonseptet “Compare the meerkat” i januar 2009 ble merkemaskoten Aleksandr Orlov født. Aleksandr er, i følge den fiktive historien, russisk surikat (meerkat) som ble milliardær på 1970-tallet, og nå bor herskapelig i London.

Filmen fra 2009 som på Youtube er sett 1,2 millioner ganger kan du se her.

Alexandr fikk raskt 700.000 følgere på Facebook, og er fortsatt usedvanlig populær. Spinnoff-produkter som bøker, leketøy og spillefilm har gjort stor kommersiell suksess. Og ikke minst: Fortsatt gjør han en god jobb for “Compare the market” (Brown 2010, Wikipedia).

Nettsiden ble lansert i 2006, men det var først i januar 2009 at den virkelig skjøt fart. Fra å være den 16. mest besøkte nettsiden for forsikringer i januar 2008, var den tidlig i 2009 den 4. mest besøkte. Året etter, i 2010 hadde nettsiden økt sin markedsandel med 76%.

Hi, I’m Aleksandr. This is my advertisement for Compare the Meerkat you have likely seen on your television set. It is featuring me in my home making clear my business comparethemeerkat.com. I am getting many email from peoples saying I am particularly handsome and well-speaking meerkat, and slightly fewer email asking for cheap deal on car insurance.

Please enjoys. Remember, http://www.comparethemeerkat.com cannot find you cheap car insurance. All timewasters please go to http://www.comparethemarket.com/car-i…

Sol gjør dagen lysere

Den nye maskoten - med navnet Sol, blir en allestedsnærværende merkemarkør (distinctive brand asset) som sikrer 100% merkegjenkjennelse.

Sollyset har også fått en fremtredende rolle, både som grafisk element og i billedstil.

Se caset "Morgenlevering er blitt en tydeligere merkevare med økt relevans".