Nye jetfly og nytt design

I dag 12. april 2018 lander det første Widerøe Embraer E190-E2 i Bergen og Widerøe går inn i en ny epoke – med nytt design.

Norges eldste flyselskap

Den 19. februar 1934 stiftet Viggo Widerøe sammen med fire entusiastiske venner Widerøe’s Flyveselskap AS på Ingjerstrand utenfor Oslo. De første årene, frem til krigsutbruddet, var virksomheten knyttet til taxi,- ambulanse,- skole- og fotoflyvning.

I 1970 ble Widerøe reorganisert, da selskapet ønsket å spille en ledende rolle i utviklingen av flyruter i distriktene. Den kontinuerlige utviklingen som har foregått siden, har gjort Widerøe’s Flyveselskap til en betydelig transportør i distrikts-Norge.

Selskapets rutenett er i dag dobbelt så omfattende som det samlede innenlandske rutenettet til SAS Norge.

Ny epoke

Onsdag 6. april 2018 var det høytidelig overrekkelsesseremoni på Embraers anlegg og flyplass i São José dos Campos, cirka 80 kilometer nordøst for São Paulo.

– Senere i april skal flyet gjennomføre de første ruteflygningene i Norge.

Og i dag torsdag 12. april 2018 lander det første Widerøe Embraer E190-E2 i Bergen. Det var i januar i fjor at Widerøe bestilte tre E190-E2 og samtidig inngikk en opsjonsavtale om ytterligere tolv fly.

Nytt design

I designarbeidet for de nye jetflyene var primæroppgaven å tydelig ta eierskap til grønt med god differensiering til konkurrentene, og samtidig sikre en kostnadseffektiv designløsning.

Kostnadseffektiviteten ligger i hovedsak på antall kvadratmeter lakk, og ikke minst i forhold til vedlikehold og omlakkering av driftsmessig utsatte steder.

Det var derfor naturlig å fokusere på flyets hovedidentitetsbærer – haleroret og de mest kostbare delene av flyet – motorene. De første skissene drøftet hovedprinsippene for designet på flyet.

3D-modelleringsprogrammer ble benyttet for å teste designløsningers funksjonalitet og for å avdekke mulig problemområder i produksjon og drift.

Tidlig prototype som ble for kompliserte og kostbar å gjennomføre.

Tidlige prototyper ble ofte for kompliserte og/eller kostbar å gjennomføre, blant annet i forhold til sårbare slitasjeområder ved av- og påstigning og bagasjehåndtering.

Sluttdesignet er rent, minimalistisk og ujålete. Dette bygger opp under selskapets personlighet som den folkelige og pålitelige reisepartner som ser muligheter, ikke begrensninger.

3D-studien over viser designløsningen som sammen med designprogram og måltegninger indikerte kjøreregler for plassering og lakkering.

Kvalitetssikring er viktig. I desember 2017 dro derfor Manager Corporate Identity, Kathrine Nordahl Hanssen og jeg til Brasil for å passe på at alt ville gå riktig for seg. – Og det vil selvfølgelig alltid dukke opp noen uforutsette detaljer.

Utenfor lakkeringshangaren sammen med Kathrine. Legg merke til «forbudtskiltet» litt oppe til venstre! Dette var de svært nøye på.

Vi fikk allikevel snikfotografert et par små øyeblikk i en særdeles innholdsrik – og ikke minst fascinerende kvalitetssikringsuke. Embraers anlegg er imponerende.

Det måtte bli noen småjusteringer underveis…

Smådetaljer som flyets landingslys over vingene som ikke var med på Embraers 3D-modeller, gjorde at Widerøe navnetrekket måtte flyttes på.

Sjekking av Grids måltegninger.

– Etter mye om og men besluttet vi å legge flyregistreringsnummeret under vindusrekka for å gi økt synlighet for bakkemannskapet.

Nå skal det lakkes, og maskeringstape gjelder fortsatt!

Det er varmt i lakkeringshallen! Malerdressen har derfor sitt eget luftkjølingssytem.

Nøye sjekk av farge- og lakk-kvalitet på haleror.

Nytt Widerøe jetfly på vei fra São José dos Campos i Brasil. Foto: Carl Alfred Dahl (også toppbildet)

Aktuelt
Thomas C. Higgins