Grid i butikk – lanseringsvindu 3
Årets tredje lanseringsvindu er her, og med det en rekke nye produkter med pakningsdesign utviklet av Grid. Nå møter de sin viktigste test – forbrukernes oppmerksomhet, valg og gjenvalg i butikk.
Fra strategi til butikkhylle
Denne våren har Grid branding vært involvert i lanseringen av flere nye produkter – utviklet med innsikt, strategi og gjennomarbeidet pakningsdesign. Målet er å sikre at produktene merkevareeierne har utviklet, ikke bare blir valgt av kjedene – men også av forbrukerne.
Den virkelige testen er nå
Felles for disse lanseringene er at de nå er på vei ut i butikkhyllene. Der starter den virkelige konkurransen: å være lett å oppdage, lett å velge – og lett å bli glad i.

Du finner en kort beskrivelse av de ulike produktlanseringene nederst i artikkelen.
Mental og fysisk tilgjengelighet er avgjørende, og her spiller branding og pakningsdesign en nøkkelrolle. Et godt design skal ikke bare fange oppmerksomheten, ha emosjonell appell og styre forventningene – men også gjøre valget intuitivt og trygt for forbrukeren.
Vi vil høre dine tanker
For å skape dialog og få verdifulle tilbakemeldinger, har vi sendt vareprøver til flere av våre kunder. Vi oppfordrer dem til å ta en nærmere titt – og gjerne en diskusjon over en kopp kaffe: Har vi lykkes med å utvikle design som styrker merkevaren og gir produktet de beste forutsetningene for å lykkes?
Vi ser frem til deres innspill!
Hva mener du? Og er du nysgjerrig på hvordan strategisk pakningsdesign kan styrke din merkevare? Vi tar gjerne en prat – og en kopp kaffe.
Årets tredje lanseringer – nytt design, sterkere merkevarer
- Norges mest solgte kjølte dessert gjenoppstår med tydeligere posisjonering og distinkt branding. Kos handler om å skape rom for en deilig kosepause i en ellers masete hverdag, og det nye designet forsterker denne følelsen, samtidig som det fremstår mer distinkt og med økt hyllestyrke.
- Serien Potetgull Intense ble lansert med to SKUs i L1 2025. Designet gjør det enkelt å forstå at dette ikke bare er nye varianter, men varianter med mer smak enn annet Potetgull. Salgssuksessen gjør at det allerede nå kommer en ny smak: Cheese & Red Pepper.
- Nyheten Maarud Ovnsbakt skal gi umiddelbare visuelle assosiasjoner til det produktet faktisk er: bakt i ovnen. Posen har en farge som skiller seg ut i kategorien for å skape oppmerksomhet og blikkfang i hyllene.
- Maarud Nypotet – nypoteten er høstet fra åkrene til Maarud. Produktet er en limited edition, og designet skal vekke oppmerksomhet ved å skille seg ut fra resten av Potetgull-serien. Posen gir en varm høststemning med farger som representerer høstsmakene kantarell, hvitløk og chili.
- Maarud Potetskruer kommer med salt og pepper-smak. Det gjenkjennelige tegneseriemønsteret er beholdt, lilla som smaksfarge er introdusert, og et stort produktbilde troner stolt på pakningen.
- Nyheten Yoplait Kvarg var første serie ut i vårt nye Yoplait-design, hvor Yoplait-blomsten – merkets mest distinkte merkeelement – får en langt mer prominent rolle, støttet av det røde toppfeltet. Yoplait Kvarg er «Årets lansering» så langt innen meieri i 2025, og nå lanseres endelig kjerneserien til Yoplait i Norge, Double 0 %, også i samme grunndesign.
- Hvordan oppdatere en klassiker? Vi lanserer Bremykt i nytt design. Bremykts sterkeste merkemarkører – «den gule boksen med den røde skriften» – videreføres og styrkes, samtidig som vi gjør navnetrekket mykere i kantene for å matche merkevareløftet. Vi innfører også et nytt merkeelement: en ku med blomst som representerer melk og raps, som over tid kan bygges som en ny markør. Legg merke til den B-formede ringen i øret.
- Lag iskrembar hjemme! Vi har redesignet hele tilbehørsserien til Diplom-Is for å inspirere familier til å skape minnerike og gledesfylte øyeblikk hjemme. Diplom-Is er fremdeles merkevaren, men vi gir hver variant mer egenart i designet. Varianter uten variantnavn får nye betegnelser i form av merkevarelogoer, mens merkevarene får rom til å skinne under Diplom-Is-logoen – i en «dobbel-driver»-merkearkitektur.
- Hoff Opphøgde Poteter har utviklet seg til å bli en stor og innholdsrik serie. Sist i familien er en ny variant spesielt utviklet for å dippes – enten i en spennende dipsaus, eller i klassikere som ketchup eller majones. Nyheten Opphøgde Poteter For Dipping er det du trenger for å løfte neste middag enda et hakk på trivsels- og smaksskalaen!