Lyd som distinkt merkeelement – sterkt, men sjeldent

Lydelementer og musikk kan være blant merkevarens mest kraftfulle virkemidler – men også blant de mest krevende å eie. For at auditive elementer skal fungere som sterke merkemarkører, må de skape en umiddelbar og entydig kobling til merkevaren. Det krever både ekstrem tydelighet og konsistent bruk over lang tid.

Building Distinctive Brand Assets

Artikkelen bygger på kapittel 17 i bestselgeren Building Distinctive Brand Assets av Jenni Romaniuk, og er også den syttende i vår artikkelserie.

Kapittelet gir innsikt i hvordan lyd og musikk kan fungere som distinkte merkeelementer (Distinctive Brand Assets eller merkemarkører) – og hvorfor de sjelden gjør det.

To typer auditive merkeelementer som ofte overses, men som kan fungere effektivt som merkemarkører dersom de er tydelige, konsistente og unikt koblet til merkevaren: musikk og lyd.

Når fungerer auditive elementer som merkemarkører?

Lyd brukes i alle auditive kanaler – som musikk, stemme, lydeffekter og rytme. Men for å fungere som sterke merkemarkører, må lyden ikke bare være stemningsskapende, men også lett å huske og unikt knyttet til merkevaren.

Lyd kan trenge gjennom støy og visuell distraksjon, men tester viser at kun få lydgrep oppnår høy nok kjennskap og entydig kobling. De fleste skårer under 40 % kjennskap (fame).

Boken deler auditive elementer inn i to hovedtyper:

1. Lyd – som deles videre i ikke-vokal lyd, vokal lyd og stilgrep

2. Musikk – som deles i jingler, populærmusikk og bakgrunnsmusikk

3 typer lyder som merkemarkører

1. Ikke-vokal lyd

Korte, gjenkjennelige lyder uten stemme – som Intel inside-lydlogo eller McCain’s karakteristiske «ping». Når slike signaler er tydelige, lett gjenkjennelige og brukt konsistent over tid, kan de bygge sterke koblinger til merkevaren.

2. Vokal lyd

Lyder som involverer stemmen – som tonefall, karakterstemmer, latter eller særpreget stemmebruk. Eksempler er stemmen til GEICO-geckoen (kjent: 52%. unik: 94%) eller Flo fra Progressive (kjent: 39%. unik: 89%), der stemmen er brukt konsistent for å bygge gjenkjennelse. Men kjente stemmer forbindes ofte mer med karakteren enn direkte med merkevaren.

3. Stilgrep

Elementer som rytme, tempo og intonasjon – altså hvordan noe sies. Stilgrep fungerer sjelden som merkemarkører alene, men kan forsterke andre lydgrep. Et eksempel er Mastercards Priceless-kampanje, der rytmen i budskapet holdes konsistent selv om ordene varierer. Gjenkjennelig rytme og uttrykk kan hjelpe merkevaren å skape minnestrukturer som styrker helheten.

3 typer musikk som merkemarkører

1. Jingler

Spesialkomponerte melodier som inkluderer merkenavn og fraser. De kombinerer rytme, repetisjon og branding – og scorer høyest både på kjennskap (fame) og unikhet (uniqueness). Intels fem-toners jingle og McDonald’s I’m Lovin’ It er klassiske eksempler.

2. Populærmusikk

Skaper gjerne umiddelbar oppmerksomhet og emosjonell respons, men forbindes oftest med artisten, ikke merkevaren. Resultatet er høy kjennskap, men lav unikhet. For å fungere må sangen brukes konsistent over tid – og ikke knyttes til andre.

3. Bakgrunnsmusikk

Har lite mental konkurranse, men er også lite fremtredende. Den skaper stemning og uttrykk, men blir ofte borte i støyen og kobles sjelden til merkevaren.

Få lykkes – men potensialet er der

Testene i boken viser at lydbaserte elementer generelt skårer lavere enn visuelle når det gjelder å fungere som merkemarkører.

Den høyeste gjennomsnittlige skåren for kjennskap (fame) finner vi hos populære sanger (33 %), tett fulgt av jingler (31 %). Men jingler skårer høyest på unikhet – og har derfor størst potensial som tydelig og gjenkjennelig markør. Enkelte vokale og ikke-vokale lyder viser også lovende resultater.

Med riktig strategi kan lyd bli et sterkt og varig bidrag til merkevarens distinkte verktøykasse.

Relativ prestasjon for lydbaserte merkeelementer: Gjennomsnittlig skår på kjennskap (fame) og unikhet (uniqueness) basert på testing av 127 audioelementer i 10 kategorier.

Neste artikkel viser hvordan merkeeiere kan organisere og beskytte sine distinkte merkeelementer over tid – gjennom et helhetlig Distinctive Asset Management System.

--

Ønsker du en prat om hvilken type merkemarkører som er et strategisk valg for din merkevare – eller et inspirasjonsforedrag knyttet til tema?

Ta kontakt.

Relaterte artikler

NB: Lesere som har fulgt artikkelserien fra start vet at Grid benytter et annet system for inndeling av merkeelemneter enn den som presenteres i boken. Vi opererer med åtte hovedkategorier. Den viktigste forskjellen ligger i terminologien. For å kunne formidle Romaniuks resonnementer, tester og innsikter i kapitlene om elementenes egenskaper og effekt så presist som mulig, bruker vi bokens begreper og kommer med klargjørende kommentarer der det er relevant.